0

Jeg skal nå kjøpe meg bil, og befinner meg i en stor jungel av bruktbiler.. maxpris er 130000 kr. litt av mine preferanser:jeg pendler nesten daglig 1

spurt 2013-12-04 15:15:40 +0200

Hei Benny!

Jeg skal nå kjøpe meg bil, og befinner meg i en stor jungel av bruktbiler.. maxpris er 130000 kr. Litt av mine preferanser: Jeg pendler nesten daglig 10 mil, trenger en driftsikker bil som GÅR, som er gjerrig på drivstoff, og holder seg.. Det er heller ikke å forakte at den ser bra ut.. Jeg har sett på vw golf og polo (også cross), og nissan qashqai 2007 mod. Jeg ble veldig fristet av nissan qashqai 2007, men har dessverre hørt at det er MYE tull med disse bilene, bl.a elektronikken.. Kan du hjelpe meg litt med valg av bil? du har erfaringen og kunnskapen jeg så sårt trenger nå!

Mvh Guro.

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

2 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2014-01-01 15:24:38 +0200

Hei Guro!!! Jeg har selv tidligere hatt en \'07 Qasqai 1.5CDI. Jeg kjøpte den selv brukt i 2009 og hadde den i et år, og da hadde den gått ca. 65.000km når jeg solgte den. Min erfaring med QQ er som følger. Meget god bil å kjøre, og jeg satt godt i den.Den brukte LITE diesel, og var dermed billig å kjøre med.....MEN..... At den bruker så lite diesel skaper et annet problem. Bilen ble ikke varm innvendig. Motoren bruker så lite drivstoff at den igjen skaper svært lite varme i motoren, og dermed lite varme til varmeapparatet. Motoren er også i aluminium, og dermed fragir den seg den lille varmen den skaper veldig fort. Når jeg kjørte i 100km/t på motorvei i en halv times tid i ca. minus 10-15 grader, begynte det så smått å bli varme i bilen og temp-måleren begynte å stige opp mot 1/3. Om jeg så svingte av motorvei og inn på småveier med 50-60km/t falt motortemp straks ned og den lille varmen man hadde opparbeidet seg...forsvant. Jeg var flere ganger hos Nissan-forhandlere og klaget på dette, uten at de fikk løst dette, og de innrømmet at disse dieselmotorene skaper for lite varme.

Det sitter et automatisk elektrisk varmeelement i varmeapparatet i de, som skal litt tilleggsvarme om vinteren, men dette slår ikke inn før motoren passerer 2200omdr./min. Man kjører aldri i så høyt turtall med de, annet enn når man akselrerer og girer ned, men under rett frem-kjøring er dette et så høyt turtall at det høres ut som man skal fly med den. Et eksempel. i 6gir i 100km/t ligger turtallet på ca.1800omdr./min. Ergo er det ikke ofte man er oppe i så høyt turtall at dette varmeelementet slår inn.

Forklaringen til Nissan er at dette elementet bruker så mye strøm at de vil ikke la det slå inn på lavere turtall i fare for at dynamoen ikke klarer å opprettholde batterispenningen når det er kaldt.

Jeg solgte dermed bilen, for jeg orket ikke å fryse mer når jeg kjørte bil.


Et vennepar av meg har 2 stk. slik \'09 QQ 1.5CDI, og de forteller at de sliter med samme problem. De har også problemer med aircondition-systemet i begge bilene.

Andre småproblemer jeg vet om. Skinnet på rettet mitt begynte å frynse seg opp der man holdt mest i rattet \"klokka 10 på og 10 over\". Kromen på innvendige dørhåndtak begynte å flasse. Bakhjulsopphenget var så skakt at bakdekkene ble skakkslitte på kort tid. (Har sett andre QQ med samme problem. Min måtte inn til 4-hjuls-justering. Vet at noen sliter med knirking bak i bilen. Dette skyldes vist en bærebjelke under bilen som er montert med for trange bolthull. Nissan måtte ta av bjelkene og borre opp hullene større og montere tilbake bjelken.

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2014-01-01 15:30:10 +0200

Jeg glemte... P.G.A bilen blir så lite varm, og når man stadig setter seg inn i bilen, kanskje med litt snø på skoene/klærne, blir det rått inni bilen, så klarer ikke bilen å tørke ut fukten i bilen godt nok igjen...og man får problemer med at det dugger igjen på innsiden av vinduene, og når man så forlater bilen og den blir helt kald, så fryser dugget til is innvendig. Så når du er ferdsig å skrape is utvendig, har du også jobben med å skrape innvendig.

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar