0

Jeg har spørsmål til deg. hva legger du i funksjonen antispinn system?

spurt 2013-07-15 12:23:21 +0100

hei

Jeg har spørsmål til deg.

Hva legger du i funksjonen antispinn system?

Er ntispinn systemet en del av fremdriftssytemet på en bil (Volvo V 50) (har en diskusjon med et forsikringselskap)?

Mvh

Per s

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

2 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2013-07-22 20:35:22 +0100

Et antispinnsystem er absolutt en del av bilens fremdriftssystem, da denne spiller en vesentlig rolle i å skaffe bilen godt veigrep på utfordrende underlag.

Jeg skal prøve å summere opp hva Volvo`s antispinn betyr, og hva den gjør.

Først: Det finnes to typer systemer, hvilken type dere har avhenger av hvor ny deres bil er.

1: Stability and Traction Control (STC): STC er designet for å forhindre at drivhjulene spinner ved start eller akselerasjon, systemet motvirker også eksisterende hjulspinn hvis man treffer f.eks. en islagt vei under fart. Systemet overfører kreftene fra hjulet som spinner over til hjulet som har grep, slik at man får optimal fremdrift på glatt underlag. Hvis det er så glatt at begge hjulene spinner, vil systemet strupe motoren ved å kutte deler av drivstofftilførselen slik at bilen akselerer forsiktig og dermed gjenvinner/beholder veigrepet. STC bruker ABS sensorer og bremsesystemet for å overvåke og kontrollere om det er nødvendig å koble inn antiskrens. Man merker som oftest ikke om antiskrens kobles inn, men det kommer et blinkende gult lys i speedmeteret når den kobles inn. Systemet aktiveres iløpet av millisekunder når et hjul mister grepet på underlaget.

Dynamic Stability and Traction Control (DSTC): DSTC er en enda mer avansert for for STC, i tillegg til å inneha de samme funksjonene som STC, har den også et stabilitestsystem som motvirker og griper inn for å rette opp bilen ved sladd eller andre situasjoner der man mister kontroll på bilen. Et eksempel på dette er hvis man mister grepet på bakparten av bilen og man begynner å skrense, bilen vil da bremse på et eller flere av hjulene for å rette opp igjen bilen, Hvilket av bremsene som skal aktiveres styres av en kjørecomputer som regner ut hva som skal til for å rette opp igjen bilen i sin opprinnelige retning. DSTC bruker ABS sensorer og ABS systemet for å oppdage og handle når problemer oppstår. I tillegg er det montert flere sensorer som overvåker alle 4 hjul etter uregelmessigheter og tegn på hjulspinn eller skrens. Samt en sensor som måler g krefter opp mot bilens bevegelsesretning for å oppdage skrens. DSTC struper også motoren om nødvendig for å hente inn igjen bilen ved skrens.

Man kan på en måte si at DSTC retter opp i feil som føreren gjør. Iallefall til et visst punkt. Da den gir tilbake kontroll over bilen til føreren etter man mister kontrollen. Og den gjør det mye raskere og behageligere enn et menneske kunne klart det.

DSTC virker veldig bra når det kommer til situasjoner der man må bremse hardt samtidig som man styrer unna. f.eks en elg i veibanen. også kalt "elgtest" på godt norsk. Se f.eks youtube filmer der de tester volvoene på lukket bane, så ser du systemet i aksjon.

Så ja, Antispinn spiller absolutt en betydelig rolle i fremdriftssystemet i en bil, da bilen ville vært en helt annen bil å kjøre når det kommer til kjørekomfort, trygghet og kjørbarhet på all slags ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2013-10-27 14:10:51 +0100

Hei

Takk for et meget utfyllende og godt svar.

Mvh

Per s

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger