0

Har en volvo s40 1.6d, 2007 mod., 109 hk, ca. 80 000 km. alle servicer fulgt. den har følgende problem...de siste 18 månedene har den i svært sporadis

spurt 2012-07-12 05:12:56 +0100

Har en Volvo S40 1.6D, 2007 mod., 109 HK, ca. 80 000 km. Alle servicer fulgt. Den har følgende problem...

De siste 18 månedene har den i svært sporadisk, med både veldig korte og veldig lange mellomrom, har den "hikket". Mistet kraft i brøkdeler av et sekund. Inntil den for kort tid siden begynte å kutte motoren.

Hadde den på verksted for litt siden og fikk lest ut feilkodene. De fant en feilkode knyttet til dieseltrykkregulatoren. Som de likevel ikke kunne opplyse om noen konkret årsak til (da de ikke er et merkeverksted). De sjekker saken og vil ta kontakt etter ferien. (Like etter fant jeg forresten en død mus på radiatoren. Så jeg tok av plastdekslet på motorblokken og så rundt etter lednigner/slanger som kunne være bitt sund. Men så ikke noe. Kan ellers bare fundere på hvilke interesser mus kan ha i motorrommet.)

I mellomtiden forsøker jeg å beskrive symptomene her. De lyder slik... 1) Så lenge motoren er kald, er det ingen problemer. Den går gjevnt og trekker normalt. 2) Så snart den har nådd arbeidstemperatur, blir den følsom for turtall mellom ca 2300 og ca 2900 RPM. For ved aksellerasjon hvor turtallet kommer opp i det intervallet, forsvinner motorkraften umiddelbart. Konsekvensen er at det da hele tiden forblir svært vanskelig å bygge opp fart forbi 60 km/t, eller forbi 40 km/t i moderate motbakker. Dersom jeg så lar bilen fortsette å jobbe i alt fra 0 til ca 10 minutter i det turtallsintervallet, kutter motoren.

Videre har jeg funnet ut følgende... 1) Når den kutter, nytter det ikke å forsøke å starte motoren igjen ved å vri nøkkelen att og fram mellom posisjon 1 (strøm på) og posisjon 3 (start motor). Motoren starter først når man slår av tenningen og umiddelbart forsøker å starte motoren igjen. Den starter da alltid umiddelbart. Når da har startet, virker den umiddelbart helt normalt, med all motorkraft intakt. Men problemet kommer imidertid tilbake så snart ovennevnte kriterier oppfylles.

2) Fant også ut at dersom bilen mister motorkraft, er det bare å stanse den og slå av tenningen manuelt. For så å starte den igjen umiddelbart. Dog vil tap av motorkraft og påfølgende motorkutt fortsatt gjentas som nevnt over - som altså er tap av motorkraft ved akselerasjon til høyere turtall og påfølgende motorkutt ved vedvarende høyere turtall, så lenge dette skjer etter at motoren har fått normal arbeidstemperatur.

PS! Det skal legges til at ingen varsellamper eller meldinger har vist seg på dashbordet så langt. Prøvde forøvrig å fylle de de siste litrene på tanken med Shells "Diesel Extra"¨(som har ekstra rensemidler i seg) , samt 300 ml Kemetyl for diesel før disse turtallstestene. Det hjalp altså ikke.

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2012-07-12 09:30:55 +0100

Prøvd å koble av batteri og la den stå uten strøm over natten? (imens kan du gjerne lade batteriet med lader) ville sjekket alt fra egr ventil, turbo og eventuelt dieselfilter. Lenge siden service?

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger