0

Jeg har en 2005 volvo s80 d5 163 hk manuell. jeg kjører den på 0,34 på langkjøring, har vært nede på 0,32. det vil jo si at jeg kjører rimeligere enn

spurt 2013-07-21 11:04:25 +0200

hei, Jeg har en 2005 Volvo s80 d5 163 hk manuell. Jeg kjører den på 0,34 på langkjøring, har vært nede på 0,32. Det vil jo si at jeg kjører rimeligere enn di fleste miljøbiler her i Norge eller va?, Da lurer jeg på hvorfor kan ikke di få ned forbruket på di nye bilene, og min går på 0,45 på blandet kjøring.

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2013-07-22 18:54:17 +0200

Hei du!

Jeg hadde selv en BMW 850csi for noen år siden og merket at under langkjøring i hastigheter rundt 80-100 og oppover var forbruket rundt 3-5l pr mil, og da snakker vi om en bil fra midt på nittitallet med V12 motor.

Grunnen til dette er rett og slett at dagens moderne moterer som er aktuelle for nordmenn flest er downsizet og optimalisert for hastigheter mellom 0-100. Alt fra motor, gir og chassi er finstilt til denne bruken. En bieffekt av en liten motor er at man må belaste den mer ved høye hastigheter for å opprettholde samme farten.

Når jeg cruiset rundt i min 850CSI i ca 100km/t var turtallet bittelitt over tomgangsturtall, motoren anstrengte seg ikke i nevneverdig grad når det gjaldt oppgaven å opprettholde farten. En tilsvarende 4 sylinders motor på 1.6l vil i samme situasjon anstrenges en god del mer, og vil da bruke mer drivstoff i de aller fleste situasjoner under slike hastigheter.

Men når det kommer til forbruk under stopp/start, bykjøring osv vil den downsizede motoren klart vinne når det gjelder forbruk.

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar