0

Caravelle før 2003 sikker bil?den 05.01.2012 løsnet venstre opphengskule på min vw caravelle 1997 modell under kjøring, så hjulet tippet opp og venstr

spurt 2012-02-22 11:15:51 +0100

Caravelle før 2003 sikker bil?

Den 05.01.2012 løsnet venstre opphengskule på min VW Caravelle 1997 modell under kjøring, så hjulet tippet opp og venstre side av bilen falt ned og ble hvilende på karosseriet så den mistet styringen. Dette skjedde i gangfart på en helt jevn og flat vei uten trafikk så ingen ble skadet. Det var ingen harde påkjenninger på hjulet som gjorde at opphengskula løsnet. Hadde dette skjedd i 90km/timen på motorveien (hvor jeg kjørte noen dager før, med hele familien i bilen) sier det seg selv at flere ville blitt skadet eller drept.

Denne bilen var til PKK hos NAF for ett år siden, med påfølgende reparasjon hos merkeverksted. Ingen anmerkning på opphengskulen. Jeg har i flere år prøvd å få merkeverkstedet til å finne og utbedre en skranglende lyd fra forstillingen, uten at de har funnet noe. Bilen kjøres ca. 10-12 000 km/år. Det er vel ikke nødvendig å nevne at ulyden er borte etter at bilen nå er reparert.

Følgende er fra Vegvesenet, som beskriver dette som et mer eller mindre normalt forekommende problem for akkurat denne bilmodellen : "Vi har ett til to tilfeller i året, hvor slakke i bærekuler på VW Transporter/Caravelle med årsmodell 1990 - 2003 blir oversett i forbindelse med periodisk kontroll(EU-kontroll). Denne biltypen har torsjonsstaver til fjæring, og disse torsjonsstavene er innfestet i øvre bærebru. For å avlaste dette fjærpresset fra forstillingen, må anlegget for jekken ligge opp mot øvre bærebru når kjøretøyet jekkes opp foran. Det er også mulig å skrue av presset fra fjærene, ved bakre innfesting av torsjonsstaven. Begge disse måtene å avlaste forstillingen på, er mer tidkrevende. Hvis kjøretøyet jekkes på en annen måte, så vil det stå fjærpress gjennom bærekulene og det blir ofte svært vanskelig å avdekke slakke i bærekuler."

Konklusjonen er enkel : Alle VW Caravelle av modell 1990 - 2003 er dødsfeller, og hverken NAF eller merkeverksted har kompetanse til å sørge for at de kan brukes sikkert. Jeg har fortsatt denne bilen og jeg vet akkurat hva jeg skal passe på nå, men alle bør vel være litt ekstra obs når de møter en slik på veien siden den når som helst kan miste et framhjul.....

NAF, Merkeverksted, Vegvesenet og Forbrukerrådet (PKK er tjeneste, ikke vare og derfor ikke Forbrukerrådets sak) synes tydeligvis at dette er helt greit. Synes du som jeg at disse bilene bør bli tatt av veien for godt?

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2012-05-27 16:00:24 +0100

Tosk. Toyota Hiace har akkurat samme forstillinga. Det er mekanikerene du har vært uheldig med. Sier seg selv at ei bærekule som har vært dårlig i flere år er farlig å kjøre med..

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger