Rust som følge av sinkslipp på nyere vw.da jeg trengte en noe større bil med hengerfeste falt valget på en 2010 vw tiguan 4motion med automat i våres.
Rust som følge av sinkslipp på nyere VW. Da jeg trengte en noe større bil med hengerfeste falt valget på en 2010 VW Tiguan 4Motion med automat i våres. En venn av meg kjøpte en 2008 Passat for 3 år siden. Alle servicer er fulgt hos VW forhandler. For ca 1 år siden ble hele taket på Passaten byttet ut på garantien på grunn av lekkasjer og omfattende rustskader. Da han tenkte å bytte inn bilen for noen uker siden og fikk takst på innbytte av Passaten hos en Ford-forhandler ble han forelagt en liste over rustskader som måtte utbedres og som beløp seg til kr. 90 000. Skadene omfattet bakluke, panser og bakdørene.
Overrasket og ikke lite forbannet tar han igjen kontakt med sin VW-forhandler. Der får han høre at å utbedre feilene koster ham en egenandel på kr. 25 000 fordi bilen er over 5 år gammel. Etter en del frem og tilbake med bl.a. assistanse fra NAF inngås et forlik med forhandleren og han bytter inn Passaten med en Tiguan maken til min, men R-line modell og 6 måneder nyere.
Etter å ha hatt Tiguanen en uke oppdager han lignende symptomer på Tiguanen som på Passaten, men foreløpig ikke så omfattende. Igjen går turen til VW- forhandleren med krav om heving av kjøpet. Kravet innvilges og han venter nå på en 2012 Passat som han har kjøpt.
På meg virker det som om VW med vitende og vilje selger biler med fabrikasjonsfeil til kunder uten å opplyse kjøper om dette. Spørsmålet er nå om min Tiguan også har slike feil? Er det andre som har slike erfaringer?