0

Har en 2004 multivan 2.5l 130hk. da sandven as importerte bilen til oss, fikk vi tilbud om og kjøpe en fragus garanti på inntil 3 år. siden dette var

spurt 2010-09-08 03:24:42 +0100

Har en 2004 multivan 2.5l 130hk. Da Sandven AS importerte bilen til oss, fikk vi tilbud om og kjøpe en Fragus garanti på inntil 3 år. Siden dette var en ny type (T5) ønsket vi det. 3000kr pr år kostet det. Km.standen var ca 24000km. Etter kort tid oppstod det en litt merkelig feil. Da vi dro bilen opp mot 3000 omdr/min mistet den all kraft. og den klarte ikke øke turtallet mer. Jeg slo av tenningen,startet på nytt og kjørte videre og bilen fungerte normalt. Men denne feilen begynte og komme oftere så vi leverte bilen inn til Sandven sitt eget verksted Sandven Service. De byttet noe på ladeluftsregulatoren.(et stag tror eg). Men feilen kom av og til tilbake. Inn på verksted igjen.Ble byttet noen sensorer på ladeluftsiden. Men feilen var der forsatt. Men bare av og til. Så vi kjørte med bilen for det var ikke så ofte. Men etter en god stund leverte vi bilen inn igjen på verksted. Det ble da byttet sensorer på eksosiden til turboen. Vi spurte de om de ikke trodde det var noe galt med turboen og at dette måtte de finne ut av fordi garantien snart gikk ut.Men det virket på oss at de ikke trodde det. Garantien gikk ut og feilen dukket opp igjen. Inn på verksted igjen,og hva får vi bekjed om? jo turboen må byttes. pris 15000kr. De sier på Sandven Service at denne diagnosefeilen ikke har dukket opp før,men for oss er jo feilen akkurat den samme som da vi kjøpte bilen. Selfølgelig burde vi kjørt bilen ned på verksted med en gang vi merket feilen,men siden det ikke var så ofte så kjørte vi med det. Ikke så ofte vi presser dieselenpressa over 3000 o/min. Har snakket med andre bilkyndige,og de mener det ikke er turboen,men en elektronisk feil eller en drivstoffdyse som ikke henger helt med.Mitt spørsmål: Har eg i hele tatt noen rettigheter ovenfor Sandven Service som ikke har klart og finne ut av feilen. De tar diagnose på bilen og bytter det som de får opp er feil,men de stiller seg aldri spørsmålet hvorfor er den og den sensoren røket. Er dette helt vanlig praksis. Viss en sikring ryker i huset mitt mange nok ganger,så begynner eg og lure hvorfor den ryker. Og forsetter ikke bare og bytte sikring. Har du noen formening om hva dette kan være. Har inntrykk av at nyere VW / Audi / sliter med lignende typer problemer. Turboer som ryker ect. Har du samme oppfatning?
Mvh Jan Brekke

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

2 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2010-09-25 18:44:09 +0100

Hei

I følge forbrukerkjøpsloven så gjelder garantien på bilen hvis feilen er anmerket til verkstedet før garantien gikk ut. Dette er og praksissen til Harald A Møller. Så bare stå på ditt og forlang feilen utbedret på verkstedets regning.

At årsak til problemet har vært en defekt turbo fra dag 1 er ikke usansynelig, det har vært en del problemer med turboene på disse motorenen.

Vennlig hilsen

En som jobber I Harald A Møller systemet

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2011-05-07 21:40:47 +0100

Har hatt det samme problem på min, 2004, 2,5, 130 hk. Der ble turboen skiftet på bruktbilgarantien. Men har siden hørt at det ikke er turboen som ryker, men \"wastegaten\" som ikke dumper som den skal, og derfor går den i sikkerhetsmodus, og du må slå av og på tenningen for å resette. VW har ikke denne som reservedel, man må kjøpe komplett turbo. Derimot er det en del turboforhandlere som selger slike til rundt 1800 kr.

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger