0

Jeg sitter og har akkurat lest om den nye proacen fra toyota. det er nok ikke umulig at det blir den neste jobbebilen min når dagens hiace skal bytte

spurt 2013-05-31 13:28:30 +0100

Hei Benny. Jeg sitter og har akkurat lest om den nye Proacen fra Toyota. Det er nok ikke umulig at det blir den neste jobbebilen min når dagens Hiace skal byttes ut. Jeg ser at dere igjen skriver om legendarisk driftssikkerhet på Hiace, men jeg skulle gjerne visst litt mer om hva du mener det skyldes. Er det noen enkel «oppskrift» eller gjorde Toyota noe helt spesielt da de laget den bilen? Hilsen byggmester-Håvard.

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2013-05-31 13:29:31 +0100

Men når det gjelder driftsikkerhet så må det jo sies at den er god. Veldig god. Det er ikke ril å komme i fra,

Så får man heller kritisere, en gammelmodig konstruksjon, høyt støynivå og middelmådige kjøreegenskaper. Ikke uten grunn det heller.

Det enkle er ofte det beste - er et slagord vi ofte har hørt. Det gjelder nok også for Hiace. Bilen er nemlig en veldig enkel, men både solid ikke i minst velprøvd konstruksjon. Slik blir det ofte gode resultater av.

En annen grunn og for så vidt et bevis på det over er et heller beskjedent effekt uttak. 2,4-liter dieselmotor og en effekt på 90 hk, eller 2,5-liter på 88, 102 eller 118 hk - som kom senere, er jo i samme gata.

et gikk ikke fort, men de virket. Alltid. Det litt gammelmodige og enkle var jo på sette og vis det som også tok livet av modellen. Nemlig at den var så gammeldags at den ikke klarte de nye og tøffere eksosutslippskravene - Euro 5 - som ble innført i 2012. Det ble kroken på døra for denne sliteren. Når så mange som 110 000 Hiace - som det tilslutt ble solgt i Norge, så er det klart at det finnes en og annen mandagsbil innimellom også. Jeg tror nok at Toyotas velsmurte ettermarkedsapparat også har bidratt til suksessen og det gode ryktet til bilen.

Toyota var tidlig ute med fokus på dette med ettermarked og opparbeidet seg nok et forsprang her i forhold til f.eks VW som nok er å anse som nærmeste konkurrent med Transporter.

Nå har riktignok VW kommet etter både når det gjelder kvalitet og også dette med fokus på verkstedtjenestene.

En ting er i alle fall sikkert HiAce er en av de største suksessene i Norsk bilhistorie. I løpet av de 38 årene bilen var i salg, så var den Norges mest solgte varebil i hel 30 år!

Med dette i bakhodet blir det veldig spennende å følge etterfølgeren Toyota Proace.

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger