0

Jeg har nettopp kjøpt meg en toyota avensis stasjonsvogn 2005 modell med 2.0 l dieselmotor. den ble min for 105.000,- med det meste av ekstra utstyre

spurt 2012-05-11 13:09:20 +0100

Hei! Jeg har nettopp kjøpt meg en Toyota Avensis stasjonsvogn 2005 modell med 2.0 l dieselmotor. Den ble min for 105.000,- med det meste av ekstra utstyret som man fikk tak i på den tiden. Ble overrasket over at jeg selv måtte slå på lysene på bilen, men tenkte ikke noe over det før min søster som har den billigste modellen av samme bil sa at det var ikke noe hun måtte gjøre.

Fant senere ut at bilen min har stått til oppretting og at den er importert fra Tyskland i 2008. Bilen har gått 194.000km, (den stod på 189.000km da jeg kjøpte den, men konfirmasjon langt opp i nord og flyskrekk har gjort at det har blitt en del kjøring den siste uken). Burde de to tingene vært opplyst til meg som kjøper av bilen?

Jeg vet at jeg fikk den billig med tanke på alt utstyret som er på den, det har jeg sjekket opp og sammenlignet med andre biler med samme kilometerstand og utstyr. Men burde jeg ha blitt opplyst om at den en gang har vært skadet og evt størrelsen på skaden og det faktum at den har vært bruktimportert?

Burde jeg også få sjekket om kilometerstanden er korrekt? For jeg fikk opplyst at bilen hadde gått 80.000 km da den kom til Norge tre år gammel. Tror du det kan stemme? Jeg har nemlig lest sakene deres om kilometerjuksing. Jeg heiv meg rundt og gjorde det jeg trodde var et knallkjøp på en bil jeg hadde hørt mye positivt om. Men nå merker jeg at jeg er litt skeptisk til hele bilen. Den funker som bare pokker så langt.

Men jeg føler meg snytt og lurt siden jeg ikke fikk vite om at den var tysk og at den har vært skadet før jeg sjekket opp. Hva skal jeg gjøre? Det er en utrolig god bil å kjøre, og den har klart 5000 km på under to uker uten problem. Men hva med problemene som kan dukke opp senere?

Mvh Fredrik

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

2 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2012-05-11 13:11:29 +0100

Hei Fredrik. For det første gratulerer med en fin bil! Hyggelig at du synes den funker bra og at du føler at du har gjort et godt kjøp. Jeg synes du skak forsøke å fokusere på dette framfor problemer som kanskje kan dukke opp en gang i framtiden - bare som et litte tips for nattesøvnens skyld.

Henvendelsen din er ganske lang og inneholder mange spørsmål. Jeg prøver å ta det i tur og orden.

Fo det første, så tror jeg også at du i utgangspunktet har fått en god pris - men du har definitivt valgt en bil med høy kilometerstand. Det du ikke sier noe om er om bilen er kjøpt privat eller av forhandler. Uansett så skulle du fått beskjed om tidligere skade og omfanget av denne. Men på en 7 år gammel bil med nesten 200 000 km på telleverket er dette slett ikke uvanlig - snarere tvert i mot. Det behøver jo slett ikke ha vært noen stor skade heller og så lenge oppretterjobb og lakkering er fagmessig gjort er ikke dette noe å dvele ved på en bil til 100 000 kroner. Det kan jo også ha skjedd før bilen kom til Norge og det kan endog være at tidligere eier ikke en gang visste om dette. Men i utgangspunktet skulle du altså fått beskjed om skaden.

At bilen mangler automatiske kjørelys er liksom første blinkende lanternen på at den er bruktimportert. Automatiske kjørelys er heldigvis både kurant og billig å ettermontere hvis du vil ha det.

Du sier at du har funnet ut at bilen hadde gått 80 000 km på tre år da den kom til Norge. Det gir en årlig kjørelengde på ca 27 000 km de første tre årene og det høres rimelig ut. Det stemmer dessverre at det er ganske mye kilometertriksing, men jeg oppfatter ikke dette som spesielt skummelt eller illevarslende! har Jeg hadde vært mye mere skeptisk om du hadde sagt at den hadde gått 70 000 km nå. Du skulle også hatt beskjed om at bilen var bruktimportert. Når det er sagt en brukutimpotert bil behøver ikke være dårligere enn en norsk bil.

Du får ha meg tilgitt, men jeg må få løfte en liten moraliserende pekefinger til deg. Som bilkjøper (og særlig hvis du kjøper privat og ikke hos forhandler) så har du helt klart en undersøkelsesplik selv.

At en bil er bruktimportert er enkelt å finne ut av. Det står i vognkortet og stemplene i serviceboka avslører også det. Skader kan være verre å finne ut av med mindre men er bilkyndig.

Den jobben du gjør nå etter at du kjøpte bilen skulle du helt klart ha gjort FØR du kjøpe den. Du tar tingene i veldig gal rekkefølge her. En fattig trøst er at du ikke er alene - jeg får titalls slike henvendelser hver ensete uke...

Hva du skal gjøre? Har du kjøpt bilen hos forhandler ville jeg dratt tilbake og sagt i fra med et krav om en viss kompensasjon. Kanskje du kan få neste ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2012-05-11 14:38:37 +0100

Når det gjelder omlakkerte biler etter kollisjon, så kan det være en fordel, hvis det er gjort godt arbeid. Min erfaring med gamle biler (som jeg har hatt noen av) er at de som har vært omlakkerte f.eks. etter skade er penere i lakken i noen år ekstra. Originallakken er ofte tynnere, og kan bli fortere slitt.

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar