0

Har en avensis 2003 diesel. har gått knirkefritt til jeg byttet olje og luftfilter, som "burde" vært byttet litt før !starter og trekker normalt til

spurt 2011-09-28 22:05:24 +0100

Hei, har en Avensis 2003 diesel. Har gått knirkefritt til jeg byttet olje og luftfilter, som "burde" vært byttet litt før ! Starter og trekker normalt til den er varm, da mister den trekk-kraft og ryker stygt. Merkeverksted mener det er turboen som må byttes, men ved turbofeil burde den vell ikke gå greit på kald motor?

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

6 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2011-09-29 01:06:13 +0100

Tilgangen på olje inn i forbrenningen på motoren blir større så fort den blir varm. Det kan være lager/tetting i turboen.

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2011-09-30 22:51:38 +0100

Det kan se ut som jeg har funnet løsningen! Ei flaske STP dieselrens på 35 liter diesel. Kjørt rundt 12 mil på dette til no og med høyt turtall i lengre perioder (4-5000). No akselerer motoren jamt fra 800 omdreininger i min.! Det har den ikke gjort på mange år..har hatt en tendens til bråstopp på lave turtall. Ved rusing slipper den ut store sotskyer, men det blir lengre og lengre mellom dei og ! Om dette er en varig løsning står den i sterk kontrast til diagnosen : defekt turbo kr 29.000,- kontra STP kr 65,- og så litt diesel..

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2011-09-30 23:05:43 +0100

Det kan se ut som jeg har funnet løsningen! Ei flaske STP dieselrens på 35 liter diesel. Kjørt rundt 12 mil på dette til no og med høyt turtall i lengre perioder (4-5000). No akselerer motoren jamt fra 800 omdreininger i min.! Det har den ikke gjort på mange år..har hatt en tendens til bråstopp på lave turtall. Ved rusing slipper den ut store sotskyer, men det blir lengre og lengre mellom dei og ! Om dette er en varig løsning står den i sterk kontrast til diagnosen : defekt turbo kr 29.000,- kontra STP kr 65,- og så litt diesel.. Må legge til at når motoren nektet å akselerere, kunne jeg stoppe og starte den og kjøre videre.. i noen minutter. Mistenker sterkt at ventilen som slipper litt eksos tilbake i innsuget er kokset. Denne er elektrisk styrt og åpner ikke før etter noen minutters kjøring. Trodde ikke dieselrensen ville ha stor effekt på denne, men er det andre med samme erfaring som kan styrke teorien?

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2011-10-04 12:20:03 +0100

Hei! Har nettopp kjøpt meg tilsvarende bil og lagt merke til sotsky ved stort pådrag. Forige eier hadde brukt bilen masse til småkjøring. Eg trur eg går for samme løsning som deg, da motoren ikkje bruker olje utover normalt forbruk.

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2011-10-15 20:26:12 +0100

Hei, dieselrensen hadde god virkning til jeg tanket opp på ny etter ei uke. Sotet seg til og motorlampa tente. Kjørte ny rens og kjøring på høyt turtall, og motoren gikk normalt etter noen mil. Så nullstilte jeg motorlampa (av med batteriet i 5 min.). Ved start gikk motoren normalt, men etter \"timertiden\" ca 2min. tenner lampa igjen og motoren går kun på tomgang. Motoren reagerer overhode ikke på gasspedalen, selv i fri ! Stopper motoren i et min. og kjører videre 8 km helt normalt. Har hatt flere varm- og kaldstarer etter dette uten at motoren fusker. Har ikke resatt motorlampa. Min teori nå er dieselrensen greier å holde dysene greie, men uten rensen sotes dei fort til. Hva er det som kobler inn etter 2 min.? En tilkokset ventil (den som skal redusere NOX-utslippet)? Håper på raskt svar.. da min kone begynner å bli noe utolmodig!

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2012-08-05 05:18:05 +0100

En skal ikke kjøpe dieselbil til småkjøring i norge vet du.

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar