0

Eg har en audi a4 1995 mod. varmeanlegget i bilen fungerer ikkje så bra....ein kjenner nesten ikkje forskjell når ein skrur fra kaldt til varmt inne i

spurt 2010-10-01 14:32:53 +0100

Hei Eg har en Audi a4 1995 mod. Varmeanlegget i bilen fungerer ikkje så bra....ein kjenner nesten ikkje forskjell når ein skrur fra kaldt til varmt inne i bilen. Eg har lufta radiatoren og heile systemet, så det er ikkje noke problem. Dei to gummirørene som går inn i cupeene fra motoren er veldig varme. Dvs at det er varme der, men eg får det ikkje i bilen Kan det vere noke feil med brytarane som velger kalt eller varmt? at den varme kanalen ikkje skrur seg på? Takker for svar Mvh Mikal børsheim

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

2 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2010-10-01 14:57:35 +0100

Hei Mikael. Ja, det er snart på tide å få litt varme i bilen igjen nå...

Det første du må gjøre er å sjekke motor temp. (skal ligge mellom 80 - 90 grader) og termostat.

Termostat er en slite-del og bør byttes ca hvert 4 år.

Hvis dette er i orden må du sjekke at krana / ventilen som åpner vor varmt vann inn i v.app. går som den skal.

Hvis dette også er i orden kan det være selve v.app. registeret som er tett.

Går vifta de som den skal - slik at det blåser mye (nok)? Hvis ikke så kan det være tett pollenfilter (om du har det på din bil) som er tett. Sjekk det også!

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2010-10-02 00:32:55 +0100

Hei, jeg hadde samme problem på min A4 95-modell. Hvis du har klima anlegg kan du først sjekke om det ligger noen feilmeldinger i systemet. Husker ikke akkurat hvordan fremgangsmåten er, men er en bestemt kombinasjon av knapper du må trykke på, så leser du av kodene i displayet. Ett kjapt google-søk bør gi deg svaret på fremgangsmåte samt hva kodene betyr. Mener å huske at bilen gir \"beskjed\" om uleste feilmeldinger ved at displayet blinker ett par minutter etter oppstart. Eksempler på ting som kan komme fram via denne diagnosefunksjonen er defekte motorer til vannkran e.l.

Finner du ikke noen feilmeldinger, eller du har vanlig manuelt varmeapparat, ville jeg først av alt sjekket at du faktisk har nok kjølevæske på tanken. Er det lite er jo tiden fin for å etterfylle med frostvæske:)

Du sier at slangene mellom motor og kupe er varme. Hvis dette gjelder begge to så er det vertfall sirkulasjon. Da skulle i utgangspunktet krana fungere og v. app. registeret er dermed ikke tett. Jeg ville likevel anbefale å løsne slangene fra torpedoveggen i motorrommet og spyle gjennom registeret med hageslangen. Var dette som gjorde susen for meg, var totalt badstu i bilen etterpå;) Husk å sett bryteren på full varme først, slik at registeret er åpent. Dersom du spyler inn den ene veien uten at noe kommer ut den andre så er registeret tett.

Minker det på kjølevæske etter en tids bruk? Kan jo løfte opp gulvteppet bak hanskerommet/midtkonsollen å se etter fukt. Kan være at selve krana lekker, det igjen skjedde meg med en Volvo 740 jeg hadde.

Bare noen kjappe tips jeg kom på i farten - lykke til!

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger