Hei. Ser at Benny ikke har svart, så jeg tar meg den frihet å gjøre det.
Jeg kan på det sterkeste anbefale Opc-utgaven av Zafira kontra Touranen. Jeg har eid begge to, og
det kommer jo igrunn helt ann på hva man har for behov. Touranen er helt klart en bedre vinterbil, for
Opc`en har nok litt væl mye krefter på framhjula når det blir glatt føre, og elektronikken slår inn litt tidlig, desverre.
Tenker man derimot på alt annet enn vinterføre, så finner du ikke en bedre bil i denne klassen. Det elektroniske understellet er genialt,
og bilen krenger null. Det som også er fint er at understellet justerer seg fra stivt til løst om man kjører med sport-knappen av eller på, slik at man slipper å kjenne alle dumper og skjøter i veien, om man ikke er ute etter å gi på litt.
Kvaliteten på Zafiraen er upåklagelig, og har ikke gitt meg noen som helst form for problemer, så lenge den har vært i mitt eie. Derimot ga Touranen meg noen elektroniske utfordringer. Man merker godt at Opel legger sjela si i OPC-utgavene, for alt virker godt sammenskrudd og av beste kvalitet. Det skal legges til at jeg aldri har sitti i noen bedre seter enn Recarosetene som kommer originalt med Opel
en. Man sitter som støpt, selv i høyhastighetssvinger.
Den største bakdelen med Opel`en er, som du sikkert vet, plassen forran om du ikke gjør noe med veggen.
Jeg er selv 180 centimeter lang, og hadde ikke sjans til å sitte normalt før jeg snudde veggen. Derimot, når veggen er snudd
er det helt grei plass for meg også, men da risikerer man jo tollvesenet sin vrede, som vil koste meg omlag 140 000,- i skrivende stund.
Det skal sies at Touranen er relativt mye billigere i drift, den bruker omtrent 0,4 liter mindre per mil og når det da er Diesel, er jo utgiftene omtrent halvparten, men har man en OPC bryr man seg ikke om bensinutgiftene, for den er fantastisk morsom å kjøre!
Dermed er konklusjonen Zafira`en framfor Touranen.
Håper detta ga et lite inntrykk av de to bilene.