Hei du.
Mercedes har jo tradisjonelt ord på seg for å være svært solide biler. Mercedes 190 må vel også sies å være det, men det heller ikke til å komme i fra at 1992 modell etter hvert har fått noen år på nakken, samtidig som den har klokket inn godt og vel 200 000 km. På telleren. Så – ja, det er absolutt en del ting som bør sjekkes nøye før du kjøper en slik bil.
Tidligere eier er som regel bilen verste fiende, så sjekk service historikk, EU-kontroller etc. litt nøye. Dette gir ofte en veldig god pekepinn på hvordan bilen har blitt behandlet de siste årene. Spør, grav og undersøk! En 20 år gammel 190 kan være alt i fra et håpløst vrak til en aldrende stasbil og en kommende klassiker. De aller fleste er noe midt i mellom.
For å begynne med motoren: Hør etter rakling fra registerkjedet, hør etter ulyd fra kamaksel og vippearmer, og i den grad du klarer – sjekk oljeforbruk.
Under bilen: Sjekk bremser foran og bak inklusive fotbrekket. Sjekk også forstillingen. Defekte Endeledd, bærekuler og knekte fjærer foran er noen svakheter. Opplagringen til mellomakselen er en svakhet og ulyd fra differensialen forekommer.
Rust: Egentlig overalt, men forskjermer, nedkant dører og hjulhus bak er typiske steder hvor stålmarken koser seg.
Mercedes 190 – eller W201, som er den offisielt korrekte betegnelsen er komfortable, pene biler som er gode å kjøre. Støtter deg i å velge en med automat og gjerne litt utstyr.
Jeg ønsket med veldig en slik bil da jeg jobbet på Bertel O Steen da disse var nye, men hadde jo ikke råd til det så jeg kjørte Peugeot 505 med ”GTI-look” i stedet for.
Mitt råd til deg er å kjøpe en så fin og god bil som mulig – og heller legge litt mer penger i det enn å gå løs på å fikse opp et små-lurvete eksemplar. Det finnes en del av sistnevnte…
Lykke til med fin bil!