Hei Ulf!
Tøff bil!
Jeg jobbet i min spede ungdom på Bertel O Steen i mange år og kan bekrefte at disse kassene - slik som alle andre - raser innimellom. Det gjelder jo særlig på gamle biler som har gått et stykke...
Jeg kjenner absolutt ikke til at det er noen spesifikk svakhet på akkurat den modellen du nevner, men det er uansett grunn til en litt nøye sjekk om den girer pent, mykt og rykkfritt ved prøvekjøring.
Det er slett ikke alle biler det skal gjøres på lengre, men disse har et filter i girkassen som skal byttes med jevne mellomrom, sammen med giroljen. Sjekk at dette er gjort i henhold til fabrikantens anbefalinger.
Sjekk også at det er nok automatgir olje på girkassen ved prøvekjøring. Sørg for at bilen er varmkjørt, sett den plant med girspaken i "N" og parkeringsbremsen på. Oljen peiles men motoren går på tomgang.
Så kommer nesten det aller viktigste. Nemlig det som kan sladre om at et havari er nært forestående. Se på nøye på oljen, den skal være rød og klar. Er den brun er det all mulig grunn til å være OBS. Lukter den i tillegg svidd så er det ikke lengre et spørsmål om girkassa kommer til å havarere - men når.
Det er jo slik at det er vanskelig å helgardere seg mot uforutsette hendelser og jo eldre bil - desto mer uforutsigbart. Følger du de enkle rådene ovenfor har du i alle fall gjort ditt for å sjekke at automatgirkassa er i orden - så får man bare krysse fingrene for at den holder lenge.
At en automatgirkasse blir slitt og må overhales etter 150 - 200 000 kilometer er ikke uvanlig, selv om de også kan gå mye,mye lengre. Jeg har selv hatt bil som har gått over 600 000 kilometer med u-åpnet kasse. Skal vel ikke påstå at den var helt i toppform, men den fungerte i alle fall.
Jeg vil absolutt anbefale deg å ha en økonomisk buffer i bakhånd om du kjøper en slik bil. Ikke bare er de drivstofftørste, men de koster en del å holde på veien i tillegg.