0

Benny jeg trenger ditt råd. saken er at tenningslåsen i min tilårskomne mercedes e-klasse tuller. jeg har den siste tiden av og til slitt med å få vri

spurt 2013-02-11 13:21:09 +0200

Benny jeg trenger ditt råd. Saken er at tenningslåsen i min tilårskomne Mercedes E-klasse tuller. Jeg har den siste tiden av og til slitt med å få vridd nøkkelen rundt og i dag gikk den helt i stå med tenningen på. Jeg får ikke startet og ikke vridd av igjen - og heller ikke ut nøkkelen. En kollega påstår at grunnen er at jeg har "vaktmester-nøkkelknippe" med altfor mange og tunge nøkler og at det har ødelagt låsen. Kan det stemme? Mhv. Steina

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2013-02-11 13:22:22 +0200

Hei Steinar! Ja, Steinar! Har du to kilo nøkler som henger og dingeler i tenningslåsen så kan dette faktisk ødelegge denne.

Det gjelder særlig på eldre biler hvor man har de gammeldagse "skivene" i forskjellig lengde alt ettersom de skal passe ned i "hakkene" på nøkkelen. Disse kan da slites på sikt og ting kan bli trøblete. Eller at selve bakstykket på tenningslåsen går i stykker.

Det er nok sistnevnte som er problemet hos deg. Hvis bilen din er gammel så er det en aluminiumstapp som går fra selve låsen og over i den elektriske delen som er brukket / skadet, vil jeg tro.

Problemene blir da som du beskriver. Dette er en svakhet på eldre Mercedes - tungt nøkkelknippe eller ei, så jeg skal ikke påstå at nøkkelknippet nødvendigvis er årsaken til at det har gått galt i ditt tilfelle.

Men det kan nå i alle fall være smart og skille bilnøkkelen og resten av det tunge knippet ditt i framtiden - slik for sikkerhets skyld. I motsatt fall så kan det bli dyrt.

Det å skifte en tenningslås på disse bilene kan være litt ekstra plundrete når nøkkelen sitter i og ikke kan vris rundt, men det går.

Litt demontering og gammeldags hammer og meisel for å løsne knekkboltene som dette er festet i - så får man bare håpe at det ikke sitter altfor hardt, og så montering av ny lås.

På biler uten startsperre system, slipper man unna med noen få tusenlapper for jobb og deler på et verksted. På biler med startsperre kan det fort bli dyrere. Mye dyrere...

Konklusjonen blir altså: Sørg for ikke å ha tungt nøkkelknippe.

Lykke til.

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar