0

Mazda cx-5, 2.2 diesel, motor(olje) problemerhei,kunne dere kontakte norsk importør og få noen flere opplysninger om hva som vil bli gjort for å utbed

spurt 2013-02-28 08:35:58 +0200

Mazda CX-5, 2.2 Diesel, motor(olje) problemer

Hei, Kunne dere kontakte norsk importør og få noen flere opplysninger om hva som vil bli gjort for å utbedre denne motor-design feilen i Norge?

Se link:

http://news.drive.com.au/drive/motor-...

Mvh Jan

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

2 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2013-03-01 21:27:27 +0200

En norsk eier av en Mazda CX-5 har postet dette innlegget på et utenlandsk Mazda forum. Mazda Norge nekter å betale for oljeskift hyppigere enn hver 20.000 km og er samtidig klar over problemet og anbefaler oftere oljeskift:

[i]Hi

I\'m a norwegian owner of a CX-5 Skyactiv-D 2.2 150hp automatic and I also have the oil rise problem. I did not check the oil level until 8000kms and found the level to be a centimeter above the X. The dealer said the oil needed to be changed, and booked a time this week. I had the car in yesterday to change the oil.

The dealer had no knowledge of this being something exceptional, they had heard nothing from Mazda about this. Mazda Motor Norway is not covering extra oil changes between service intervals (20000kms/12 months in Norway) and says this is normal for cars with diesel particulate filter and due to driving short trips, while I suspect this is more than normal oil rise. We will drive around 25000kms a year, and if the oil is near the X approx. every 5000kms this problem will turn out to be quite expensive (135,- euros each time, at 3-4 times extra each year). I will certainly discuss the bill with my dealer, and ask the dealer for information around software update etc. If someone in this forum can provide links to official Mazda statements in Australia or other countries, I would be happy for that.

Regards.[/i]

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2013-02-28 20:20:56 +0200

[b]]Her har du litt mer info om kjente feil, mangler og problemer med Mazda CX-5 2.2D, 2012/2013 modell:[/b]

De fleste opplysningene er hentet fra australske diskusjonsforum. Det er i Australia det ruller flest CX-5 på veiene.

  • Black-out. Bilen lar seg ikke starte. Problemet er kun knyttet til norske biler med navigasjon og ryggekamera. Forhandler skifter den nordiske utgaven ut med den tyske utgaven og problemet skal da være løst.

  • Motoroljenivået stiger over max merket pga inntrenging av forurenset diesel brukt til automatisk rens av partikkelfilteret. Anbefalte sjekkintervaler er derfor hver 1000km i følge instruksjonsbok. Mazda Japan har foreløpig ingen fullverdig løsning på problemet, men omprogrammering av ECU styreenhet og ny peilepinne er straks tiltak som Mazda har innført. Generelt for alle biler vil kjøring over lengre tid med oljenivå over maks merket kunne føre til ødelagt topp-pakning og inntrenging av kjølevæske med påfølgende motorhavari og dyre verkstedsreparasjoner.

  • Sidespeilene vibrerer og blir ubrukelige ved kjøring over 100 km/t. Noen har løsnet. Det skal være laget nye erstatnings-speil som skiftes av forhandler.

  • Panseret begynner å vibrere ved hastigheter over 150 km/t på autobahn. Ingen løsning utenom å sette ned hastigheten.

  • Soltaket lukker seg ikke automatisk når tenningen skrus av. Regnvann kan trenge inn. Typisk for flere Mazda-modeller. Mazda vil ikke gjøre noe med dette irriterende problemet. Gjelder kun auto-modus.

  • Gjennomsnittlig forbruk på 2.2 Diesel rapporteres av førere å være ca. 0.8L pr. mil. Dette er en del høyere enn hva Mazda oppgir.

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar