Range Rover Classic (1970-1996):
Av V8 er det levert 3.5 forgasser eller EFI, 3.9 EFI, 4.0 EFI, 4.2 EFI. Motorene er orginalt oppgitt fra 1.4 til 1.6 l/mil der 3.5 EFI bruker minst. Noen påstår at de går ned mot 1.2 (og tilogmedned mot 1.0) l/mil på langkjøring, men etter min mening kan dette være med medvind, sola i ryggen, fravær av oppoverbakker, råtten tomat under høyrefoten, motor som er mer enn 90% i orden og med finmønstrede dekk. Min brors 1990 3.9 EFI ligger ved pen gassing på rundt 1.4 landevei, 1.3 på langkjøring og 1.6 bykjøring. Min 1983 med 4.6 (forgasser) brukte 2 l/mil i gjennomsnitt på en tank ved blandet/landeveiskjøring, riktignok med syk motor (blåst toppakning og flat lobe på kamaksel).
Få oppdaterte tester, men her er en: http://www.howsafeisyourcar.com.au/scripts/ucsrsearch_result.php?IID=1088
Har noe dårlig sikkerhet (for fører spesielt) mht. sidekollisjoner (se youtube link). Er stiv som en stokk med rett forfra; både positivt (mht. "overlevelsesrom") og negativt (mht. absorbsjon av kollisjonsenergien). Har høyt tyngdepunkt og tenderer mot salto ved front mot front. De viktigste sikkerhetsoppgraderingene er ABS (fom 1989) og 2x airbag (fom sent i 1994 - "soft dash" interiør).
Har så å si samme ramme som Discovery:
http://www.youtube.com/watch?v=Ad8dHY...
Range Rover P38 (1994 - 2001):
Ny forbedret ramme. Nytt chassie - Sidekollisjonsstolper i dører. ABS. 2x airbag.
Range Rover L322 (2001 -- ):
4/5 ANCAP: http://www.euroncap.com/tests/landroverrangerover2002/126.aspx