God dag igjen. jeg har kontaktet deg før i anledning min freelander mod. 03 td4 som nå har gått nærmest problemfritt og 100k km. sist service hadde je
God dag igjen. Jeg har kontaktet deg før i anledning min freelander mod. 03 TD4 som nå har gått nærmest problemfritt og 100K km. Sist service hadde jeg en noe pussig opplevelse på 2 merkeverksted i Oslo. 1. Jeg fikk gul motoralarm, motoren røk og trekk kraften ble merkbart redusert. Jeg mistenkte straks turboladeren (lavt spyletrykk) men det ene verkstedet påsto at det var noe galt med elektronikkstyringen, mens det andre ga unnvikende svar og sa det kunne være flere ting. På mitt spørsmål om hvilke alarmfunksjoner som var knyttet til gul motoralarm fikk jeg ikke svar. Jeg endte opp med service i Telemark og der ble feilen med lavt spyletrykk oppdaget raskt. Det viste seg at en slange mellom intercooler og inntaksmanifold var defekt og derved skiftet. Gul alarm ble vekk! Neste overraskelse på siste verksted var imidlertid at motorolje på 5,8 liter TXT castrol ble skiftet. I følge instr. sjonsboken skal det være 6,8 liter med olje, Verkstedet hevdet at opplysningen i boken var. Tidligere servicer i oslo er alltid fakturert med 6,8 liter, men om det er det som er skiftet vet jeg ikke. Peilepinnen er på min. ved 5,8 og noe over max. ved 6,8 liter. Hvem skal jeg stole på? :) Birger