0

Jeg har en 2008 modell mondeo 140hk diesel med automatgir. jeg har noen sprøsmål vedrørende giringen på bilen.normal landeveiskjøring fungerer helt fi

spurt 2011-12-23 22:42:28 +0100

Hei Benny Jeg har en 2008 modell Mondeo 140HK diesel med automatgir. Jeg har noen sprøsmål vedrørende giringen på bilen.

Normal landeveiskjøring fungerer helt fint med fine og myke giringer både opp og ned. Ved køkjøring eller nedbremsing i lave hastigheter synes jeg den girer ned veldig brått slik at det rykker litt i bilen. Dette er spesielt ved nedgiring fra 3-2 gir og 2-1 gir. Spesielt merkbart ved køkjøring.

Jeg har en følelse av at problemet er kommet etter at jeg satt vinterhjul på bilen, ettersom jeg la merke til problemet samme dag som jeg satt på vinterdekkene i år. Jeg hadde også de samme symtomene i fjor vinter, men følte ikke det samme i sommer. På sommeren sitter det 235/45x17 på den og om vinteren 205/65x16. Begge levert orginalt med bilen.

Det merkelige med det hele er at det er kun når den girer automatisk disse symptomene er der. Velger jeg å gire manuelt er den mye mykere.

Bilen er kjørt 110000km og jeg skifter olje på girkassen en gang i året.

Hva kan denne nykkingen/brå giringen skyldes tror du?

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

8 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2012-01-02 14:08:26 +0100

Har selv en 2008 130 Automat. Min Har også tendens til litt hard giring i de nederste girene, spesielt om jeg kjører i "S" (sport modus) Værre ved kaldt vær osv. Dette er bare slik disse kassene er. men til gjengjeld har de utrolig lang levetid. Tror ikke ford har byttet noen Automatkasser på disse bilene enda her på vestlandet som jeg hører til. Har enda ikke byttet olje på min kasse da oljen egentlig skal være såkalt "evigvarende". Min bil har rullet 160,000km. Ikke kødd med dem så lange de virker bra. Merker du at bilen begynner å "jage" ved litt belastning i stigninger trenger den bare et oljeskift på kassen. Dette er godt kjent blandt taxier. Rykkingen og vedlikeholdet er det mer av på den nye Poweshift kassen. Den skal i tillegg også ha oljeskift hver 60,000km

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2012-01-06 17:10:40 +0100

Har du vært rundt ellers og forhørte deg om dette? blitt noe klokere på kassen??

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2012-01-07 01:08:22 +0100

Dette har vært sånn siden bilen var ny, og flere forhandlere sier det er slik de er programert. Noen ganger merker jeg det godt, andre ganger er det helt vekk. kan se ut til at temperatur, dekkdimensjon er de faktorene som spiller inn. Uansett er det nok ingen mekanisk feil med den ettersom den girer silkemykt når jeg girer manuelt. Så det er nok en software-sak. Jeg lar det bero med det, men på oppfordring fra spesialistene og de som overhaler/reparerer automatgirkasser bytter jeg olje etter ca. 40000km. de anbefaler dette selv om Ford sier det er unødvendig.

Forøvrig synes jeg bilen er helt fantastisk å kjøre, og svært god trekkbil til min 2 tonns campingvogn. Har forøvrig vurdert å bytte den inn i en ny, men synes det er mer komfort i automatkassa jeg har i dag sammenliknet med powershift kassa, så tror jeg lar den gå litt til og sparer opp til 200HK diesel med tradisjonell automatkasse.

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2012-01-09 15:05:03 +0100

Bytter du altså olje på automatkassen på annenhver service? gjør du dette hos ford eller hvor? og hva koster bare oljeskiftet/servicen på girkassen? Mange spørsmål på en gang....

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2012-01-12 13:58:59 +0100

.

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2012-01-12 14:43:19 +0100

Automatkassene i gen.1 av Mondeo havarerte ihverfall ofte når de hadde fått endel km på seg. De hadde heller ikke oljeskiftintervaller, og manglende oljeskift var en del av problemet.

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2012-01-12 22:14:12 +0100

Mondeo Mk1-2 hadde en produksjonsfeil som gjorde at en del kasser måtte overhales. Dog enkelt å finne feilen da det alltid var det samme, og man måtte overhale. Disse hadde ikke problemer med olje!. Mk 3 hadde gode kasser men 130Hk var for voldsom og kunne dra kassen i stykker. den holdt godt på 116Hk. Mk4 har det nesten ikke blitt byttet kasser på. Det har vært byttet olje på en del taxier som har gått veldig langt og som har rykket i kjøringen, merkes spesielt i stigning. Powershift kassen har serviceintervall på hver 60,000km. med oljebytte ++

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2014-07-24 05:20:40 +0100

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar