0

Har en 2006 2,0 tdci kmst 136000. fornøyd med bilen og etter litt diskusjon med ford om utbedring av noen små rustskader i noen dører sier jeg meg for

spurt 2010-10-20 13:41:04 +0100

Hei, Har en 2006 2,0 tdci kmst 136000. Fornøyd med bilen og etter litt diskusjon med Ford om utbedring av noen små rustskader i noen dører sier jeg meg fornøyd med deres service også. Det jeg imidlertid legger merke til er at den blir utrolig sakte varm, i hele sommer har den hatt normal driftstempratur, men ser nå at måleren går til normal for så å legge seg godt under halv. Vet at dieselmotorer kan slite litt mer med varmen enn bensin, men synes dette er litt merkelig. Har ikke lagt merke til at det mangler frostveske eller er noen lekkasjer på den. Kan det være så enkelt som termostat? En annen ting, synes denne ryker noe alvorlig når jeg bånner gassen, normalt? eller kan det tyde på "tett Egr ventil" og vil man klare å rengjøre denne selv? Føler av og til at den kan nykke noe når jeg kommer opp mot ulovlige 120 kmt, men overhodet ikke noe langvarig eller plagsomt. Kan det være samme ventil?

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

3 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2010-10-20 14:06:26 +0100

Heisann. 2006 - da regner jeg med at det er siste utgave av forrrige modell?

På disse så er (desverre) rust et ikke ukjent problem, så det skulle vel bare mangle om Ford ikke tok det på sin kappe.

Når det gjelder varme i bilen - så vil jeg anbefale å sette inn en ny termostat. Det er både en enkel og billig jobb. Termostat er en slite-del som bør byttes hvert 3 - 4 år.

Vedr nøkking og ryking så kan nok dette være EGR-ventilen. Jeg har ikke skrudd noe på disse bilene selv, men kan ikke skjønne annet enn at hvis du har litt skru-erfaring så skal denne være en smal sak å rengjøre selv.

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2012-08-26 01:46:52 +0100

Disse bilene har to termostater,du har den vanlige som sitter på venstre side i motor rommet,men det sitter en termostat i selve vann pumpen oxo. Jeg hadde selv samme problem og byttet hoved termostat,men det hjalp ikke,men en kompis som arbeider på Ford tipset om termostaten som sitter på vann pumpe og da jeg byttet den fikk jeg god varm bil igjen :-)

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2012-09-23 21:27:00 +0100

Hei har maken bil. EGR ventilene på diesel mondeoen krangler gjerne ved ca hver 50.000, grunnen til dette er jo att de tetter seg igjen av sot. Vanlig at motorvarsellampen begynner å lyse når de tetter seg helt. Disse ventilene er enkle å ta av og rengjøre selv. Ta av motorbeskyttelsen på toppen. På venstre side øverst på toppen sitter en rund ventil hvor det går en tykk sort slange inn på, ut på siden går det et stålrør. Fjern kontakten som sitter i, løs slangeklemmene, skru løs og ta ut. rens den med kalipperrens, da dette løser opp soten godt. fortsett så med tennvæske til det er helt rent, bruk gjerne en gammel oppvaskbørste. Ta en skrutrekker og dunk til stempelet, som du finner inne i det minste av hullene der rørene sitter. pass på at stempelet beveger seg. Egr ventilen er nå fikset nye 50.000.

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger