0

Forsøker igjen, skrev 2014 modell i mitt siste innlegg, bilen til kona er er 2010 modell og har i løpet av fire år rullet 67000 km. etter at jeg skrev

spurt 2014-03-02 22:16:10 +0100

Forsøker igjen, skrev 2014 modell i mitt siste innlegg, bilen til kona er er 2010 modell og har i løpet av fire år rullet 67000 km. Etter at jeg skrev dette innlegget har jeg fått pristilbud fra de som utførte kontrollen. 7500,- for bytte av lager og ytre ledd. Min lokale skruer skulle ha 4700,- for samme jobb. Enkelt valg. Dro så til forhandleren for å sjekke med dem. Der og da stoppet min tro på den forhandleren. Garantien var gått ut, noe som er riktig, Ford fikk fem år først i 2011 eller 2012? Imidlertid kunne de tilby at vi satte igjen bilen en dag så de kunne undersøke og snakke med Ford Norge om hjullageret kunne dekkes. Ledd ville de neppe dekke da man jo kan ha skadet slikt selv ved å kjøre i ett hull, noe de måtte få klarhet i, noe de mente om hjullageret også. Vi har fra andre service på bilen klaget på lyd fra høyre side, dette trodde ikke forhandler på da de mente ett dårlig hjullager ikke ville holde i to år. Ett av årene ble bilen nesten ikke kjørt da kona pendlet til og fra jobb med tog. Prisen de forespeilet hos Ford var 6500,- for bare hjullageret, måtte visst bytte hele navet. Høres helt søkt ut. I tillegg til 1500,- om det ikke er en garanti reperasjon, noe egen erfaring med Ford tilsier at de kommer til å hevde det ikke er. Leddet ville de egentlig ikke snakke om når vi var der, da det IKKE kunne være garanti/reklamasjon. Regner med at for da kommer til å presentere en regning på rundt 15k for å bytte noe som jeg egentlig hadde klart å bytte selv. Jeg kan ikke annet enn konkludere med at Ford ikke tåler E18 fra Drammen til Oslo, noen andre steder har denne bilen stort sett ikke kjørt og definitivt ikke i hull. Vi kjøpte denne ny og det bør ikke være noe etter fire år og så få km. Det hører også med at de ikke hadde time før i slutten av mars, fristen for eu kontroll er utgangen av mars, neppe tilfeldig. Det dumme for Ford er jo nå at vi server bilen andre steder, antirust behandler den og gir blaffen i rustkontrollen, for den var ikke verdt papiret den var skrevet på når det gjaldt min bil. Tror neppe de er mer imøtekommende med konas bil. Bilen blir heller rustbehandlet av fagfolk i løpet av våren, så får ford heller tåle våre tilbakemeldinger vedrørende deres kundeservice. En siste ting de som utførte eu kontrollen var så frekke at de mente bremseskivene var dårlige, masse spor i dem, imidlertid kunne de ikke gi mangellapp, men mente disse burde byttes. Helt fjern spør du meg, enten er det feil, eller så er det ikke. Bilen har glimrende bremser og stopper som den skal, men jeg ser at skivene har noen merker. Bør de ikke la være å selge unødig jobb til kunder? Jeg vet endel ... (more)

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

3 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2014-03-03 12:58:14 +0100

Se - der ja. Der kom riktig årsmodell. Da skal du få svar som lovet.

Jeg skjønner at du er litt skuffet over dette. Men en fattig trøst er at du ikke er alene om å oppleve slike ting.

2010-modellen har 3 års nybilgaranti. Fra 2011 fikk de 5. i likhet med de fleste andre. Ford har derfor sitt på det tørre her (rent juridisk sett) - enten vi liker det eller ei. Dette er i tillegg slitedeler. Altså deler som er bevegelige og utsatte for belastning og som derfor blir utsatt for slitasje. (Det gjelder både hjullager, bremseskiver, og ledd i forstillingen) i motsetning til for eksempel en elektronokkboks som sitter oppunder dashbordet. Det vi si at det slett ikke er sikkert du hadde fått dekket dette om du hadde hatt en bil med nybilgarantien intakt heller. Etter fire åt og nesten 70 000 km er heller ikke dette direkte uvanlig.

Det er fortssatt slik at biler går i stykker, eller blir slitt. Det må vi nok leve med. Jeg forstår som sagt at du ikke er helt fornøyd med dette. Men ser vi på det i litt perspektiv så blir bilene stadig bedre, mer driftsikre og solide.

Jeg hadde for en del år siden en gammel Renault Dauphine. I serviceboka på den så stod det at topplokket måtte av og ar ventilene måtte slipes etter 50 000 kjørte km. I tillegg ble det opplyst om at motoren skulle overhales på 100 000. Mange av disse bilene var opprustet lenge før de kom dit. Bare for å sette ting litt i perspektiv...

Mitt inntykk er at en del mennesker har litt for høye forventinger til holdbarhet. En bil er en komplisert mekanisk greie som er satt samme av tusenvis av deler - alle levert av leverandøren med det laveste anbudet - for å sette det litt på spissen.

Vi kan altså ikke forvente at biler går herfra og inn i evigheten - uten noen form for slitasje og dermed påkost, selv i 2014.

Det var kanskje ikke akkurat det du ville høre, men det er nå min, lille og personlige betrakting rundt temaet. Så kan man være enig eller uenig i det.

Når det gjelder priser så er de fleste enige om at de er hjerterå. Det gjelder dessverre ikke bare bilverksteder - men alt som skal produseres i Norge. Enten det er en veistump, døgnprisen på et gamlehjem eller altså reparasjoner av en bil.

Heldigvis så står man fritt til å velge det alternativet man selv synes er best vurdert ut i fra hva man faktisk får for pengene når det gjelder bilreparasjoner

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2014-03-03 13:55:37 +0100

Det var nok ikke det svaret jeg ville ha, men som du sier så er det jo bare å velge noen alternative verksteder. Uansett om Ford har sitt på det tørre eller ikke så er det en relativt begredelig kundeservice. Har ikke urealistiske forventninger, men forventer faktisk at en bil som er kjøpt ny og pent kjørt og som har fulgt servicer slavisk faktisk holder bedre enn dette. Om vi hadde dumpet ned I ett hull på våre strøkne veier ville jeg ikke engang forsøkt å diskutere dette med forhandleren. men når de ikke har funnet \"feilen\" mens bilen hadde garanti er uholdbart, enda vi klagde på dette.

Anser denne forhandleren som lite seriøs og føler virkelig at de ved å komme med ett \"vagt svar\" samt sette timen opp så nært fristen vi har for eu kontroll.binder meg som kunde til å bruke dem. At de I tillegg krever penger for å avklare om ting kan gis på reklamasjon er som jeg ser det ikke brukbart I det hele tatt og oppleves nesten som bondefangeri.

Innser at jeg ikke kommer noen vei med dette og betaler om ikke med glede så gjerne 5000,- til ett frittstående verksted, så kan jeg leve godt med at bilen blir byttet ganske snart I en ny, hadde tenkt på Ford igjen, focus eller fiesta, men det er uaktuellt nå. Noe som selvsagt både forhandleren og meg kan leve godt med. De lever nok godt med omtalen jeg gir dem når bil blir tema også. Når også min gamle mk3 mondeo skal byttes hadde jeg tenkt på ny mondeo, men det blir nok en annen bil nå. Regner med at det blir noe japansk eller koreansk, finnes noen \"fine\" biler der også som dekker transportbehovet godt nok.

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2014-03-03 13:56:10 +0100

Tusen takk for svaret forresten, så det ble borte I innlegget over...lettere irritert serru :)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar