:)jeg har en 2008 c5 hdi exclusive.kjempefornøyd med bilen!, og synes litt "synd" i alle de fordomsfulle og kanskje uvitende menneskene som går glip

spurt 2014-03-31 17:33:25 +0100

Hei :) Jeg har en 2008 C5 HDI Exclusive.

Kjempefornøyd med bilen!, og synes litt "synd" i alle de fordomsfulle og kanskje uvitende menneskene som går glipp av disse bilene, og heller går i den såkalte Passat-fella, eller Mondeo og Avensis for den saks skyld. De er alle helt ordinære biler, og ingen av de byr på noe utenom det vanlige slik C5 gjør med sin kjørekomfort og lave innvendige støynivå. Slikt er kjøreglede!, i allefall for min del.

At Ford Mondeo, en helt normal familiebil med to-liters dieselmotor med 140 hk og automat, har "kvikke kjøreegenskaper", er for meg totalt uinteressant En fjæring som er dynamisk og unik i alle hastigheter derimot, det er noe man virkelig merker.

Du skriver om C5 at den er "kjent for stort verditap"... Jeg lurer på hvor du har det fra? Jeg kjøpte min i april 2013, og statistikken konstaterte på det tidspunktet at C5 hadde et gjennomsnittlig verditap som var 2% større en Ford Mondeo.

Sjekker man finn.no idag, og sammenligner verditapet på min C5 (nypris på ca. 450.000) med tilsvarende nybilpriser på biler som Mondeo, Audi A4, Mercedes C klasse, Bmw 3 serie osv, så er det jammen ikke store forskjellene å spore. Har veldig lyst å se den statistikken som bekrefter at denne modellen er "kjent for stort verditap"...??

Jeg tror mye av forklaringen på hvorfor disse bilene ikke selger godt skyldes nettopp de uendelige fordommene som blir gjort ifm nybiltestene, om at denne "kommer til å tape seg mye i verdi". Slik har det jo alltid vært med franske biler liksom, hvorfor skal ikke det samme skje med C5??...

Hvorfor kan ikke dere bil journalister snu litt på det, og heller skrive at: "C5 (evt. Peugeot 508) har ikke hatt nevneverdige problemer med rust eller alvorlige mangler på motor og drivverk, i motsetning til mange nyere bilmodeller fra både Mercedes, Audi og BMW.

Audi / VAG har f.eks de siste 10-15 årene hatt store problemer med både automatkasser (multitronic), slitte kamaksler, turboer, dieselpumper, motorhavari på modeller med registerkjede (FSI), problemer med vibrasjon i svinghjul på modeller med DSG, osv....

Mercedes har jo i perioden fra ca. 1993 til ca. 2010 hatt flere katastrofebiler (C og E klasse, ML). Til og med E-klasse fra 2003 hadde store problemer med elektronikk, i tillegg altså til rust. Selv på nyere modeller som f.eks ML fra 2006 har de hatt enorme rustproblemer. Bertel & steen i Molde, som i alle år har solgt både Merc og Peugeot, fortalte meg litt om alle rustproblemene de har hatt med Mercedes, mens med Peugeot har ikke rust vært et tema etter 1989.

DETTE er problemer det, problemer som fører til store og dyre reparasjoner, og som jeg ikke har sett spor av hverken på min C5, min tidligere Xantia eller min brors 1996 XM. Noen småting her og der, javel, men ingen gjengangere på de store områdene som motor, girkasse / drivverk og rust, slikt som virkelig koster.

Dekra rapporten, med minimum 1000 testede biler innenfor ... (more)

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett