Revisjonshistorikk [tilbake]

Dette er gode og solide, men enkle biler. De byr på komfort som er bedre enn japanerne, og meget rimelige deler, så lenge de ikke handles hos Bergheim. Bruk ebay ved delekjøp. Meget rimelig. I stedet for 3000 kr for bensinpumpa hos Bergheim slipper man unna med 350 kr inklusive frakt...

Uansett, ting som må sjekkes: - Forstilling, her er det smørenipler, presses det inne fett et par ganger i året holder dette evig. Dessverre er det mange som ikke følger opp dette, og da må endeledd og opphengskuler byttes.

  • Automat, disse har en eletronisk styrt TH700R4 kasse, som da heter 4L60E. 4 for antall gir, L for \"motoren på langs\" og 60 for hvor mye den tåler, E står for \"Electronic\". I utgangspunktet gode kasser, men er bilen brukt mye til å trekke tunge hengere, og man da har latt kassa veksle mellom O/D (OverDrive) og Drive hele tiden har de garantert gått varme, og er snart modne for utskifting. Jeg har sett biler skifte kassen etter 120.000-150.000 km, men jeg har også sett biler som har hatt denne kassa som har kjørt over 450.000 km med samme kasse. Bruken har alt å si. Derfor: dra opp peilepinna, sjekk fargen, har den svarte partikler i seg, styr unna, dette er avleiringer fra clutchene som er brent, i tillegg vil den da lukte en tanke brent. Oøja skal være lyserød.

  • Motor, 4.3 liters Vortecmotorene er fine motorer som bruker mindre drivstoff enn de gamle motorene. Disse har en dyse pr. sylindre. Går brukbart, fine motorer.

  • Drivverk ellers, greit, delt foraksel, stiv bakaksel.

Typefeil: - Bensinmpumpa ryker rundt 200.000 km, enkelt å fikse selv, kjøp gjennom ebay eller summitracing.com

  • 4WD, den elektriske skiftegaffelen, omtrent samme kjørelengde, koster mange tusen i Norge, kjøp fra USA, kommer på rundt 1000 kr med frakt. Grei å bytte. Encorder heter den på amerikansk.

  • bensintank, ruster ofte i filler etter 15 år, koster rundt 2000 kr for en ny i Norge, bytt gjerne pumpa samtidig her.

  • vannpumpa, rundt 200.000 km, 500 kr for en ny i Norge.

Ellers har den ikke flere typiske feil. Dette er enkle biler, og rimelige i drift når en tar alt med i betrakningen.

Bensinforbruk: i underkant av 1 liter pr. mil ved langkjøring og rundt 1.5 l/mil ved bykjøring.

Antall visninger