Revisjonshistorikk [tilbake]

Heisann.

Faktum er at det ikke er mer enn et par år siden du måtte betale ca 120 – 150 000 kroner for fine Tahoe med 6,5-liter dieselen. Så de har falt ganske mye i pris.

Det er både tøffe og barske biler, jeg synes man får MYE bil for pengene om man legger 80 – 90 000 kroner i en diesel Tahoe nå.

Tenk på at de fleste av disse er lastebiler som krever førerkort opptil 7500 kg, og at de er dyre i bompengeringen etc. Det gjør også at de kan være litt tungsolgte igjen.

6,5-liters motoren i Tahoe er god. Dieselpumpa har fått et ufortjent dårlig rykte for å være dårlig, men det er sjelden noe feil med den. Ofte er det ”styringsmodulen” til denne som svikter (blir for varm).

Ellers er bremsekiver foran, ujevn bremsevikning bak, rustne bremserør, mellomakselkryss, forstilling med både endeledd, bærekuler, hjelpesnekke og pitmannarm deler som ofte skiftes. Ganske dyr jobb om du setter det bort på verksted hvor de bruker originaldeler.

Tankarmatur og fødepumpe til diesel (den midt under bilen) er også en svakhet. Frontlyktene lyser dårlig og veldig mange Tahoe-eiere klager på dette. Dekkene er også dyre, så sjekk de også.

At den er diesel tørst vet du sikkert allerede, regn med et forbruk på pluss / minus 1,5 l/mil.

Personlig så liker jeg nye typen femdørs Tahoe med bensinmotor bedre - den som kom i 2000. Men som sagt den gamle tredørsutgaven er mye og barsk bil for pengene. Ikke minst har den et bra firehjulstrekksystem og er en skikkelig offroader!

Pass på at du finner et pent og velholdt eksemplar!

Antall visninger