Revisjonshistorikk [tilbake]

Som Kamerat Wizard sier, en feiende flott bil, og hybridsystemet er markedets beste og mest gjennomprøvde - ingen over - ingen ved siden. At batteripakka ikke har ubegrenset levetid, følger med på kjøpet, men om du ser rundt deg, dette er ikke noe stort problem med Toyotas hybrider. Det overveiende sannsynlig at dette har sammenheng med at batteripakka og reguleringen av strømflyten ut og inn til denne, bygger på et gjennomtenkt design, som opprettholder batteripakkas ytelse over lang tid, mao sikrer lang levetid. Om og når batteripakka tar kvelden, ja da er det kurrant å skifte den, og om du tar en titt på Yoho-tube, vil du se at ikke er denne batteripakka spesielt stor og dyr, og ikke er det speseilt komplisert å skifte den. Hva Lexus og Toyotas merkeverksteder måtte ta for ny batteripakka og jobben, er a complete different matter, men det er ikke umulig å gjøre dette på biligere vis - om behovet skulle dukke opp.

Ellers er ikke deler til Lexus spesielt billige, men som vi vet, norske bilimportører liker å ha feiende flotte lokaler og ditto merkeverksteder. Mange ansatte med jakkedress er det også, og de skal attpå til ha lønn og så videre! Alt dette koster penger, og et sted må dette komme fra. Sånn er det bare. Men med Lexus vil du i langt mindre grad enn ved andre bilmerker oppleve det vi kan kalle "ekstraordinære reparasjoner". Ja, du må regne med å skifte vanlige slitasjedeler, og som andre hybrider, du vil føle at du nesten kunne tegnet abonnementsavtale på bremseskiver, bremseklosser og calipere. men dette er på sett og vis en billig pris å betale for alle de andre gode egenskapene med såvel Lexus som Toyotas hybrider. Du får et drivstoff-forbruk som ligger nær opp til det vi som er diesel-tilhengere oppnår. Det er rett og slett veldig bra for en bensinmotor!

Legg til at Lexus har bedre komfort, bedre styringsprogram for CVT-kassa, ja, noen tar det så langt som at de sier "bedre-alt", enn Toyotas hybrider. Og Toyota er som vi vet ikke hvemsomhelst, Toyotoas hybrider er gjennomgåene bra - om man ser bort fra sånt som setene for de av oss som har kropp som Julius og litt vel moderne instrumentering :-) Med på kjøpet får du markedets beste kundestøtte - Toyota/Lexus scorer skyhøyt på alle kundebarometere, ikke bare i Norge, men worldwide. Den skal de ha! Og om jeg hadde vært i markedet for japs - det være seg brukt eller nyt - står Lexus øverst på lista. Mhp pris er det bilens faktiske stand og hva du er villig til å betale som betyr noe, mhp bilens faktiske stand er NAF-test tingen, når det gjelder hva du vil betale, ja da ser du eksperten i speilet! Ellers er jo så enkelt som å bruke finn og de mulighetene du har der, da ser du sånn circa hvor andre, tilsvarende biler ligger. Ta det derfra - er prisen vesentlig høyere - ja da er det kanhende en grunn til det - f.ex om den selges via merkeforhandler som ofte gir en bedre garanti enn du ellers ville hatt. Elleers er understellsbehandling, alternativt etterbehandling om bilen er understellsbehandlet tidligere, en viktig ting om du tar sikte på å eie bilen en stund og ikke oppleve galopperende kostnader med rustsveising - også Lexus ruster - den norske vinteren er ennå ikke avskaffet, og veivesenets "vintervedlikehold" er som vi vet, basert på bruk av diverse kjemikalier som smelter snø og is, men også får stålmarken til å rape av fryd!

Antall visninger