Revisjonshistorikk [tilbake]

Vel, se annet svar på samme spørsmål, det er mer enn 70 år siden en bil var skrella for elektronikk! Selv Moskwitch anno 1958 hadde en form for det vi kan kalle elektronikk, greit nok, ingen transistorer, men bla en enkel radiomottaker var standard! I tillegg mener jeg det fantes en termosikring - type blad-termostat - i tillegg til TRÅDVIKLEDE sikringer - som beskyttet en 12 volt likestrømsgenerator av datidens enkle sort - og en rele-basert regulator! Denne regulatoren er utrolig interessant, den ble videreført i Moskwitch 408 osv på tidlig 60-tall, rett nok halvparten så stor, og faktisk tilpasset vekselstrømsgeneratorene i Moskwtich 412 som ble produsert til langt utpå 70-tallet! Helt fantastisk! Og som vi vet: vår gode venn Lucas - engelskmannen som er mer kjent for å ha funnet opp MØRKET - var en av pionerene som fant på dette med VEKSELSTRØMSGENERATORER i vesten! Rett nok omtrent samtidig med mange andre, men vi skal ikke kimse av Lucas, det å designe en trefase vekselstrømsgenerator med en fungerende likeretter og tilhørende regulator var et pionerarbeid som egentlig er grunnlaget for alle senere gjennombrudd: uten dette ville vi rett og slett ikke hatt tilgang på nok "god" strøm til å kunne dirve noe som helst av alt det vi har dytta inn i bilene våre i ettertid! Hipp hurra for Lucas og det som engang var et av lokomotivene for vestlig industriutvikling: det engelske-engelske industriveventyret som fostret fantastiske biler som Ford Kortliva og Rangerover!

Antall visninger