Revisjonshistorikk [tilbake]

Her bør du sjekke prisnivået på tilsvarende biler og ta det derfra. Dernest er dette en bil du ikke kjøper uten full NAF-test, ikke om det smalt! Rett nok er ikke bilen kjørt spesielt langt - men såpass mange år på veien gjør noe med en såvidt komplisert bil - også om det er stjerne i grillen. Bilens faktiske stand er avgjørende for både prisen du bør betale og hvorvidt du bør kjøpe den eller ikke. Tro meg - det er mye mer enn den gullrekka som angivelig er "tatt" p ådenne bilen som kan få lommepungen din til å hoppe av skrekk! Og nei, det er tull å innbille seg at man kan "lese seg opp" på kjente feil og sjekke bilen sjæl der ute på tunet hos selger, NAF-test FØR - FØR - FØR du i det hele tatt tenker tanken på å undertegne kjøpekontrakt - og nei - NAF finner ikke absolutt alle skjulte fiel og mangler, men de finner mye mer enn du selv finner! Det du selv kan gjøre, er å ta en grundig prøvekjøring og ta en enkel sjekk - er bilen i det hele tatt aktuell - men RESTEN bør du la fagfolk ta seg av. Nei, en "tilstandsrapport" sier altfor ofte alt og ingenting, og "EU-kontroll" er ikke spesielt mye bedre. NAF-test med 60 pkt koster deg 1500 om du er medlem - f.ex medlemskap uten veihjelp koster ikke stort - full test koster en tusenlapp mer. Og som vi vet...det er så mye enklere å få avtalt utbedring av feil og mangler FØR kjøp....enn etter! Eventuelt et prisavslag.

En skikkelig showstopper er tukling med bilens styringsystem. Altså chipping, "optmialsiering" og hva nå disse idiotene som selger sånt kaller det. I 99,9 % av alle tilfeller er ikke dette godkjent, det innebærer at bilen pr defisjon ikke er i samsvar med typegodkjenningen, dvs bruksforbud om du møter ikke-så-snille-mannen fra Biltilsynet. Og tro meg - de gutta avdekker sånt på 1-2-3! Ellers ødelegger jo sånn tukling hele drivlinjen på sikt - det er rett og slett en dealbreaker.

I ditt sted ville jeg valgt en mer "vanlig" Mercedes om dette med stjerne i grillen er viktig for deg. Si 220 E-klasse, den er stor, den har tilstrekkelig motorkraft til å fungere greit, ikke minst i Norge, og den er veldig mye "Mercedes" - på tross av at det er en enklere og rimeligere modell.

Her bør du sjekke prisnivået på tilsvarende biler og ta det derfra. Dernest er dette en bil du ikke kjøper uten full NAF-test, ikke om det smalt! Rett nok er ikke bilen kjørt spesielt langt - men såpass mange år på veien gjør noe med en såvidt komplisert bil - også om det er stjerne i grillen. Bilens faktiske stand er avgjørende for både prisen du bør betale og hvorvidt du bør kjøpe den eller ikke. Tro meg - det er mye mer enn den gullrekka som angivelig er "tatt" p ådenne bilen som kan få lommepungen din til å hoppe av skrekk! Og nei, det er tull å innbille seg at man kan "lese seg opp" på kjente feil og sjekke bilen sjæl der ute på tunet hos selger, NAF-test FØR - FØR - FØR du i det hele tatt tenker tanken på å undertegne kjøpekontrakt - og nei - NAF finner ikke absolutt alle skjulte fiel og mangler, men de finner mye mer enn du selv finner! Det du selv kan gjøre, er å ta en grundig prøvekjøring og ta en enkel sjekk - er bilen i det hele tatt aktuell - men RESTEN bør du la fagfolk ta seg av. Nei, en "tilstandsrapport" sier altfor ofte alt og ingenting, og "EU-kontroll" er ikke spesielt mye bedre. NAF-test med 60 pkt koster deg 1500 om du er medlem - f.ex medlemskap uten veihjelp koster ikke stort - full test koster en tusenlapp mer. Og som vi vet...det er så mye enklere å få avtalt utbedring av feil og mangler FØR kjøp....enn etter! Eventuelt et prisavslag.

En skikkelig showstopper er tukling med bilens styringsystem. Altså chipping, "optmialsiering" og hva nå disse idiotene som selger sånt kaller det. I 99,9 % av alle tilfeller er ikke dette godkjent, det innebærer at bilen pr defisjon ikke er i samsvar med typegodkjenningen, dvs bruksforbud om du møter ikke-så-snille-mannen fra Biltilsynet. Og tro meg - de gutta avdekker sånt på 1-2-3! Ellers ødelegger jo sånn tukling hele drivlinjen på sikt - det er rett og slett en dealbreaker.

I ditt sted ville jeg valgt en mer "vanlig" Mercedes om dette med stjerne i grillen er viktig for deg. Si 220 E-klasse, den er stor, den har tilstrekkelig motorkraft til å fungere greit, ikke minst i Norge, og den er veldig mye "Mercedes" - på tross av at det er en noe enklere og rimeligere modell. modell.

Antall visninger