Revisjonshistorikk [tilbake]

Nei, Honda CR-V med en relativt liten dieselmotor er ikke noen høydare for de som overfokuserer på "spurten" fra 0-100, men det er som du er inne på, en skikkelig maratonløper som gjør det den skal i år ut og år inn! Det er også en av de beste små dieselmotorene som har kommet fra den oppgående sols land, om ikke en beste. Med manuell girkasse har du et ganske så godt utgangspunkt for et problemfritt bilhold, selv om jeg nok ikke ville vært spesielt engstelig for å kjøpe CR-V med automat heller. Helt uten malurt er begeret selvfølgelig ikke, deleprisene for Honda er høye i Norge, og det er liksom ikke riktig like enkelt å få rimelige deler til Honda her hjemme som til europeiske merker. Dog har jeg latt meg fortelle at Storbrittania er et greit sted å handle deler til Honda, med et prisnivå som selv inkludert norsk mva og frakt får deg til å le hele veien til banken sammenlignet med det særnorske prisnivået. Der som ellers, et lønner seg å betale litt ekstra for frakt, DHL leverer delene på døra og ordner med tollklarering og everything for en sammenlagt rimelige pris enn Posten Norge. Når det er sagt: det engelske postverket er også grådige, DHL lønner seg. Og du kan risikere å få delene på døra dagen etter! Om du ikke er en dyktig garasjemekaniker selv, vil som regel kombinasjonen deler-fra-utlandet og en god kunderelasjon til et uavhengig, autorisert verksted løse problemet her. Og nei - det er ikke mye som går i støkker i tide og utide på CR-V, men regn med nogenlunde normalt behov for slitasjedeler mv..

Det du skal være på vakt mot, er rust. Honda Norge er en av altfor mange importører som hevder at fabrukkbeskyttelsen er "god nok", og ellers tar ganske så store ord i munnen. Vel, vi som har levd en stund, har jo sett hvordan den norske bilparken ruster som kjeks, Honda inkludert - og når jeg ser ut vinduet - er ikke den norske vinteren avskaffet riktig ennå! Det er heller ikke den evige saltinga av veiene, og ja, det kan være at "fabrikkbeskyttelsen", iallefall hulrombeskyttelsen, holder rusta unna de første åra, men om bilen ikke er unferstellsbehandet av første eier og ellers er grei ifht rust, la det første du gjør være å booke tid til understellsbehandling - Mercasol-kjeden er et greit utgangspunkt der man legger vekt på å gjøre godt arbe'. Deretter etterbehandling hvert annet til tredje år - godstoffet tørker inn etterhvert! Under bilen er det som kjent også tildels hard mekanisk belasntning, det er altså svært fornuftig å la jevnlig etterbehandling være en del av ethvert vedlikeholdsregime. Koster noen få tusenlapper, men du får ikke sveisa mye rust for det det koster deg å holde rusta unna! Hade nær sagt, koster ikke mer å holde rusta unna enn det koster å betale rustsveiseren for å finne frem sveiseutstyret!

Det som IKKE er noen høydare med japansk "SUV", er kjøreegenskaper, ESP og tildels også firehjulstrekk. Utenom Subaru og biler som Toyota Landcruiser - som begge står i en klasse for seg - er det ikke helt "der". Men med 2015-2016 begynner det å komme seg, du får et greit kompromiss. Siden det ikke er spesielt mange som er kloke nok til å verdsette CR-V, spesielt ikke når det sitter en liten dieselmotor under panseret, kan du lett risikere å gjøre et meget godt kjøp! Husk bare dette med en grundig prøvekjøring - japanske seter er japanske seter - og du skal jo være fornøyd med bilen en stund. Dernest er NAF-test en fornuftig investestering - FØR kjøp. Heller ikke Honda er feilfrie biler, og det er mye enklere å avtale utbedring av feil og mangler FØR kjøp enn etterpå! 60-pkt teest koster rundt 1500 for medlemer - også medlemskap uten veihjelp gir rabatt - full test koster en tusenlkapp mer - vel verdt pengene - ryddigere for både kjøper og selger.

Og nei, det nytter IKKE å lese seg opp på "kjente" feil og tro at man kan sjekke bilen sjæl, selv en faglært mekaniker vil ha problemer med å "sjekke" en bil der ute på tunet hos selger! Det du bør gjøre, er å ta en utskrift av en sjekkliste fra nett - f.ex fra Motor eller andre aktører- og gjøre det du kan selv - kall det gjerne grovsortering. Dernest lar du de som kan det, gjøre sin del. Og nei, en "tilstandsrapport" fra f.ex selgers verksted sier som regel alt og ingenting - legg merke til at man altfor ofte bare bruker "OK" - ofte på deler som er meget godt slitt. Ta f.ex dekk: sommerdekk med 1,6 mm mønster igjen kommer ut med "OK"....! Det samme gjelder "nylig EU-kontroll", det sier alt og ingenting. Ja, med en bil til 20.000 kroner er "nylig EU-kontroll verdt litt, da kan du ha bilen iallefall i to år før skiltene ramler av, men når du snakker om 200.000 kroner, ja da bør du sørge for at bilen du kjøper er i best mulig stand! Og dersom du er er en klok og reflektert mann og vet hva det innebærer med en relativt tung bil med 1,6 liters diesel - tut og kjør - det er et godt valg på alle vis når vi snakker driftsikkerhet og ikke minst driftsbudsjett! Jeg regner også med at du også er klar ove at diesel ikke nødvendigvis er tingen om du har et kjøremønster som i alt det vesnetlisgste består av småkjøring ala til-og-fra-butikken. Lykke til!

Antall visninger