Revisjonshistorikk [tilbake]

Spørsmål en er enkelt å besvare: begrepet "gammeldags" er irrelevant i denne sammenhengen. Når du skal trekke henger, og spesielt slep begrenset oppad til 1,6 tonn, er det ingen tvil om at den som velger en konvensjonell bil - her er diesel kongen på haugen - er en klok mann! Det er dine behov, ditt kjøremønster som har betydning her - og der er faktisk den fremste eksperten han du ser i speilet om morran'! Legg til at det er deg som betaler moroa, og deg som sitter igjen med ulempene av å gjøre feil valg her! En elbil som skal trekke 1,6 tonn blir for det første ikke noe billig moro, verken å kjøpe eller å eie, kfr at du må regne med å "fylle" veldig ofte "underveis" på rådyre ladetilbud langs veien, dernest har du ulempene med ladekø og svært begrenset rekkevidde.

Spørsmål 2 er også et tilfelle der du kan ta en titt i speilet: bilen er verdt det du er villig til å betale for den, og om du tar et søk på finn avgrenset av de parameterene du oppgir her - pluss det du IKKE sier noe om - er det f.ex en versjon med kun forhjulstrekk - har den automat - har den diesel eller benziner under panseret? Lav kjørelengde gir rett nok et visst "pluss", men si at det er manuell kasse og en eldre herremann med dårlig hørsel med i bildet....da kan du være bombesikker på at du må skifte clutch ganske kjapt....jeg ville spandert en NAF-test og tatt det derfra. Og er ikke bilen understellsbehandlet - ja da er det enda en meget god grunn til å la NAF ta en titt, si at kameraten på 90 har kjørt på salta veier uten å spyle bilen etterpå....vips...så ruster det som kjeks...."fabrikkbehandlingen" er ikke verdt noe som helst ifht norske vinterveier....! Ja, du kan være heldig, men det er veldig lurt å sjekke - og NAF-test er altså noe som SKAL gjennomføres FØR - FØR - FØR du undertegner kjøpekontrakten! Argumentet? Det er ryddigere for begge parter! Spesielt på en firehjulstrekker er det et festlig tall på bunnen av fakturaen om du må skifte clutch kan du tro!

Men si at bilen er i den stand man burde kunne forvente etter kun 25.000 km og ellers har firehjulstrekk - som jo er veeeeeeeeeeeeeeeldig mye bedre enn kun forhjulstrekk om du skal trekke slep - da kan du lett betale en anstendig sum over "gjennomsnittsprisen" der ute! Og neeeeeeeeei - ikke vær så simel at du legger deg på f.ex forhandlers innbyttepris - det er ikke fair her!

Og husk: om du kjøper bilen og den IKKE er understellsbehandlet, ja da kjører du den rett til understellsbehandling! Du skjønner hvorfor om du ser under en ny VW: bunnplata er det eneste som har en form for rustbeskyttelse, alt som er montert ellers er i beste fall beskyttet med et tynt lag lakk. Trenger jeg si mer? Og er bilen understellsbehandlet - husk det magiske ordet ETTERBEHANDLING, 2-3 år mellom hver gang. Det bør være en del av ethvert vedlikeholdsregime!

Ellers er faktisk Tiguan "Golf på stylter", på godt og vondt. Dog er ikke styltene verken like lange eller like merkbare som på en japse-suv! Det har bare fordeler, du har så alikevel korte overheng og mer enn nok bakkeklaring til alle vanlige behov og noen mindre vanlige! Legg til at Tiguan har en vesentlig bedre ESP / antispinn enn en hvilken som helst japs, og om den aktuelle bilen har firehjulstrekk, er det Haldex 5: da har du "litt" trekkraft på bakhjulene hele tiden, og veldig mye raskere respons enn tidligere generasjoner Haldex ifht fordelingen av kraft. Ta gjerne en titt på youtube, søk etter Golf 7 og Haldex, eventuelt fourwheeldrive, der vil du finne et par vidoer fra VW som i detalj forklarer virkemåten og integreringen av de forskjellige systemene her! Nye Tiguan har fått enda et par finesser, mener det dreier seg om forskjellige kjøreprogrammer og sånn derre down-hill program som gjør alt så meget lettere! Med litt flaks har den bilen du tenker på dette!

3: Ad-blue? Jeg er noe usikker på når det kom på Tiguan i Norge, jeg har selv en 2.0 TDI euro 6 under panseret i en 2015 Golf, ikkeno' adblue der! Hipp hurra sier nå jeg, en Greenpeace-greie mindre å bekymre seg om! I det store utland ser jeg imidlertid ordet "adblue" i tilknytning til såvidt "gamle" biler som 2016. Nå ville det jo ikke være første gang det tok litt tid før det norske markedet kom etter, kfr tidligere tider, men EU og diverse direktiver er noe herk i så måte, i Norge er politikerne som kjent mer opptatt av å implementere nye EU-direktiver enn EU selv!

Den enkle måten - og den eneste sikre - om du ikke undersøker den aktuelle bilen fysisk - er å ha registreringsnummeret foran deg og ta en telefon til en forhandler eventuelt Møller teknisk. Normalt sett er det sånn at man både kan og vil svare, iallefall på tekniske spørsmål. Når det gjelder bilens historikk, er norsk bilbransje i overkant opptatt av å skjule denne for såvel bilens eier som potensielle kjøpere, under påskuddet "personvernlovgivningen". Dette er reinspikka vrøvl, antagelig motivert av et ønske om bla å bidra til å skjule kilometerjuks, dataene i en historikk inneholder faktisk IKKE persondata i den forstand som rammes av lovgivningen, ref NAF, men man må til tider krangle noe ovseleg for å få ut denne! Det letteste er om nåværende eier tar en hyggelig prat med sin faste kontakt ved merkeverkstedet - det pleier å løse problemet.

Antall visninger