Revisjonshistorikk [tilbake]

Joda, jeg og Benny er i store trekk enige her, om vi sammenligner ellers "like" biler, vil et godt designet firehjulstrekk være en helt annen verden når det gjelder denne greia med stabilitet - uansett om vi snakker om norske vinterveier på sitt verste eller for den sakens skyld, den russiske landeveien med et tempo i trafikken som minner om et bilspill på pc'en! Det forutsetter imidlertid et par ting: en bil som ikke har altfor høyt tyngdepunkt, gode og ikke minst riktige dekk og ikke minst, et firehjulstrekk som har et minimum av trekkkraft både foran og bak - hele tiden. Et firehjulstrekk "on demand" - av-på sorten - er IKKE tingen her - det kan rett nok fungere i den forstand at man får bedre fremkommelighet, men denne greia med økt stabilitet - det følger IKKE med.

Alfa og omega er likevel fortsatt å kjøre med vett: tilpasse farta etter forholdene. Om det innebærer at man føler at "alle de andre" freser forbi - so be it - den som har mest hastverk - havner først i grøfta. Og som jeg sier: piggfrie dekk på en tung bil vinterstid - det kan være krevende. Det er så enkelt som at Newton-mekanikken ikke oppheves av hverken merkelappen "SUV" på bakluka eller for den sakens skyld, firehjulstrekk, ESP - whatever! At piggdekk er en god ting på klonk is, spesielt om det ligger et tynt sjikt med vann på toppen, er selvfølgelig korrekt, men for alle praktiske hensyn: en erfaren og oppmerksom sjåffør - som du helt klart er - vil ikke ha noe problem med å kjøre på en sikker og god måte på det vi kan kalle "vanlig" vinterføre, altså slaps, delvis ubrøytet vei, hardkjørt snødekke - her kommer rett og slett Nokians piggfrie til sin rett!

Min erfaring er at piggfrie vinterdekk er like gode eller bedre enn piggdekk under de forholdene jeg beskriver her - altså seriøse vinterforhold. Min store aha-opplevelse med piggfrie dekk hadde jeg en gang på tidlig 90-tall, av forskjellige årsaker måtte jeg kjøre en bil med piggfrie dekk ut av landet og over til Sverige og tilbake igjen for å tolldeklarere den på korrekt vis innenfor en tidsfrist midtvinters. Dette var en Jetta TDi med forhjulstrekk, pga mye kjøring opp og ned til Spania utstyrte min gamle mor bilen med piggfrie Toyo vinterdekk - du vet - disse piggfrie dekka med knust nøtteskall i banen! Dengang var det jo lite utvalg i piggfrie dekk, derved ble det sånn.. Og på nevnte "langtur", et sted mellom 1500 og 2000 km om jeg ikke husker feil, opplevde vi alle slags forhold, fra full-scale blizzard til underkjølt regn. Nå er jo Jetta fra den tiden en lett bil, men de piggfrie dekkene overbevisste virkelig, siden dengang har det aldri vært annet enn piggfritt på familiens biler - selv om jeg altså måtte ut i all slags vær, døgnet rundt, de åra jeg ennå var i arbe'!

Ja, jeg skal medgi at jeg i år med tildels lange perioder med is og underkjølt regn har tenkt den samme tanken som deg - kloke hoder tenker likt - å kjøpe et tredje sett felger med piggdekk. Med mitt verktøy her hjemme tar det meg et kvarter å vippe om dekk om jeg jobber kjapt - men med biler på si typisk veier halvannet tonn - de siste åra kunne jeg flotte meg med firehjulstrekk - ble det aldri til at jeg gikk til dette skrittet. Ja, et sett "greie" felger med Nokian piggdekk hos min meget rimelige faste dekkleverandør ville ikke kosta meg stort, men jeg veide for og i mot, det ble til at jeg fortsatte med piggfritt og helle kjørte deretter når det var klonk vei-is. Som nevnt over- det er en artig følelse når "de andre" ligger strødd i grøfta oppetter min arbeidsvei tidlig på morran'!

Bank i bordet, med 70.000+ med mine egne biler i året på det verste og rundt 45 år har jeg ennå aldri havna i grøfta eller på annet vis opplevd å miste kontrollen. Ja, det hender man driter i buksa, men så lenge man tilpasser farta etter forholdene - underforstått reagerer når man merker det du kaller "båtfølelsen" - da klarer man som regel å håndtere situasjonen. Det dummeste jeg har gjort, er å kjøre OPP bratte bakker med is med vann på toppen - selv med piggfrie dekk klarer man faktisk å komme ganske så langt opp sånne bakker - men det er VELDIG kjipt å komme NED igjen! Noe kynisk sett, Nokians piggfrie gir fantastisk fremkommelighet, men når du skal SKRUBBE - det er da du VIRKELIG skal ha dette med å TILPASSE FARTA i bakhodet FØR du får behov for å skrubbe!

Og ja, mine respektive arbeidsgiveres tjenestebiler - som jo også er å betrakte som utrykningskjøretøyer - har konsekvent vært utstyrt med firehjulstrekk og piggdekk av premium-typen. Med biler som Landcruiser og VW Caravelle - begge med vekt rundt et par tonn - er det jo sånn at man må ha respekt for vekta, også med piggdekk - og kjøre deretter. Landcruiser har som du sikkert vet, konstant firehjulstrekk med sperrer opp og i mente, sammen med et hav av anvendbar kraft er det den eneste bilen jeg har kjørt som kan korrigeres og kjøres gjennom kurver i kontrollert firehjulsladd kun ved hjelp av en følsom fot på gasspedalen! Forutsetningen er at man er ekstremt aktpågivende i forhold til hastighet og hvor mye veigrep man faktisk har, med så mye vekt er det ingen nåde å få fra høyere makter om man så bare kjører LITT for fort! Og bare så det er sagt: under ekstremforhold hadde vi kjetting til alle fire hjula med de bilene vi brukte når det virkelig røyna på. Mer vanlige japse-suv - med forskjellige varianter over temaet firehjulstrekk - var ikke spesielt gode på noe vis på vinterføre - en bil som RAV4 av forrige generasjon har f.ex så elendig ESP/antispinn at den er direkte dårlig. Rett skal være rett, også våre japanske venner har selvfølgelig blitt bedre med åra - kfr f.ex Toyotas raske respons etter "elgtesten" med nye RAV4.

THE BOTTOM LINE er at jo, om du har virkelig krevende forhold med mye is, spesielt is med vann på toppen, ja da vil det være fornuftig å investere i et tredje sett med felger/ med piggdekk. Nei, du får aldri disse pengene igjen, men om bilen din fungerer bedre med et slikt oppsett, og ikke minst, at du selv føler deg tryggere med piggdekk under gitte forhold, er det egentlig ikke noe å lure på, jo før, jo heller - da får du "brukt dem opp" før du eventuelt bytter bil igjen :-) Og nei, bare så det er sagt, jeg er på ingen måte motstander av piggdekk, men etter noen tiår med piggfritt, nå pensjonist som har den luksusen å kunne sitte i godstolen og sende varme tanker til mine kjære f.d kolleger som reiser ut ut i all slags vær for å holde lufttrafikken i gang, ja da blir det nok ikke piggdekk opå meg med det første! Men ikke si det høyt: jeg har faktisk kjøpt et sett hurtigkjetting for det tilfelle at jeg driter på draget og kjører opp bakker jeg ikke burde kjøre ned igjen uten kjetting!

Antall visninger