Revisjonshistorikk [tilbake]

Lekkasje i seg selv skaper ikke trykk i kjølesystemet, men for lite kjølevæske gir en skikkelig Ole Brumm: høyere temperaturer på den væskemengden som sirkulerer og mer plass til damp! Og som vi vet, når temperatur og dampmengde øker, da stiger trykket hinsides alle grenser! Det er der "sikkerhetsventilen" kommer inn i bildet, vanligvis i form av en ekspansjonstank! Når du lukker opp panseret, ser du sannsynligvis en plasttank med en min-strek og en max-strek på, og på toppen et lokk der du fyller på kjølevæske. Dette lokket har også en form for ventil som teoretisk skal slippe ut eventuelt overtrykk - altså trykk som er på feil side av fabrikantens røde strek. Som regel fungerer dette, men om det ikke gjør det - er det ovseleg dumt! En ting er at ekspansjonstanken aber pløtzlich kan bli dobbelt så stor, sogar sprekke, med de konsekvenser dette kan ha, en annen ting er at tdu som regel kommer i en situasjon der du kan skrive "topp-pakning" på lista over ting du må skifte i tillegg til eksponstanken og som her, radiator. Avhengig av motorens varmehushold vil det også blokka og selve topplokket kunne bli fryktelig overopphetet, og har du en dieselmotor, kan dette virkelig være en skikkelig høydare!

Når det er sagt, du kan trøste deg med at det var verre før, den gamle 1,6 D som regjerte under panseret på VW sine dieselbiler på 80-tallet, var på sett og vis en ombygd bensinmotor med et tildels spennende varmehushold. Min Passat B2 med denne motoren er den eneste bilen jeg noensinne har hatt der det står med feite typer i instruksjonsboka at man må la motoren gå et par minutter på tomgang om man har kjørt den "hardt" - i praksis med henger eller på annet vis skremt ut flesteparten av de hele 54 ponniene som denne motoren klarte å mobilisere! Der var man kun millisekunder fra den virkelig store katastrofen om ekspansjonstanken gikk heden!

Med din feiende flotte bil, antagelig med en 1,9 eller 2.0 TDI, alternativt en benziner under panseret, kan det fort gå greit, men det forutsetter at lekkasjen ikke er fryktelig stor, og at du følger nøye med på væskenivået og etterfyller løpende. Ekstra festlig er det jo å få sånne problemer i vinterhalvåret, men Biltema har kanner med billig frostvæske! Husk bare å bruke RETT frostvæske, VW sine topplokk er spesielt kresne i så måte! Ellers ville jeg definitivt ikke drøya for lenge med å skifte radiotor, og jeg regner med at du har prøvd radiatortegning for lengst. Lykke til!

Antall visninger