Revisjonshistorikk [tilbake]

Tja, om du kjører "stort sett elektrisk" - antyder du et kjøremønster som i alt det vesentligste består av småkjøring. Ja, teoretisk sett kan man se for seg at Ford også har bygget inn en ekstra spenningskonverter og spandert en ekstra ledningstump sånn at også startbatteriet lades når du putter inn lunta for å lade hybridbatteriet, men dette er ingen selvfølge. Noe kynisk sett, alt koster, og med litt hastverk med å komme ut i markedet og gjerne også presse prisen på bilen nedover, er det ikke usannsynlig at man har tatt en snarvei og rett og slett utelatt dette - startbatteriet skal jo i utgangspunktet få mer enn nok ladestrøm fra bilens generator når benzinmotoren går, ikke sant?

Og ja, benzinmotoren går egentlig litt uansett, spesielt om du vil ha det godt og varmt inne i bilen i vinterhalvåret! Den vil også starte når strømstyringen for batteripakka sier "på tide å lade", og ikke bare det, den vil egentlig forberede seg på dette, i den forstand at benzinmotoren vil starte opp av og til for å ha en grei driftstemperatur når det måtte være behov for den. Hvor "rent" ditt elektriske modus er, avhenger rett og slett av hvordan produsenten har tenkt i designprosessen. Uavhengig av dette, med mye småkjøring skal du ikke se bort fra at startbatteriet rett og slett ikke får tilstrekkelig lading. Sånn er det bare, og kuren er enkel: gå hen og kjøp en liten, nusselig batterilader og gi startbatteriet en topplading si et par ganger i sesongen - en gang i måneden - eller whatever - alt ettersom hvor stort behovet for "etterfylling" måtte være! Både temperatur og kjøremønster har naturlig nok betydning her, og er det riktig stort behov for lading, ja ,da kan du vurdere å skaffe deg en DEFA-løsning med elektrisk motorvarmer, kupevarmer og ikke minst, batterliading! Da slår du tre fluer i en smekk, og får fordelene med motorvarmer/kupevarmer på kjøpet! Ikke helt bilig, men er det kaldt der du bor, er det en fornuftig investering du har glede av hver gang du skal ut med bilen!

Ja - rent hypotetisk kan det være at du har et problem med regulatoren din, men det sjekker du enkelt ved å måle spenningen over batteripolene når benzinmotoren går. Typisk snakker vi om 14-14.5 volt, hos VW er nominell spenning 14.4 volt give or take 0.1 volt avhengig av belastning. I tidenes litt ut på dagen var det ikke uvanlig at biler som kom til Norge hadde regulerator som ga en spenning rundt 13.5-13.8 volt, det er dårlig karma for batteriets ytelse og levetid i et land der politikerne ennå ikke har klart å vedta at vinteren avskaffer seg selv! Om du ikke er fortrolig med bruk av mulitmeter selv, får du et verksted til å måle for deg, det er gjort på ein-zwei-drei!

Du kan også prøve å kjøre bilen i vanlig hybridmodus og se over litt tid hva dette gjør med ladebehovet på startbatteriet. Du får så alikevel ganske så lavt forbruk, spesiet om du fortsatt sørger for å lade hybridbatteriet med jevne mellomrom. Ja, det er sikkert en del av planen når du kjøpte ladbar hybrid å kjøre mest mulig "100 % elektrisk", men som du har oppdaget, det er ikke helt problemfritt, og spesielt i den kalde årstiden er det på ingen måte gitt at det er noen voldsom besparelse i å kjøre på det man tror er et "rent elektrisk modus". Det finnes ikke noe fasitsvar på dette, det er deg selv som blir eksperten her når du bygger opp erfaring over tid, jeg ville prøvd meg litt frem og funnet løsninger som fungerer best i praksis. Du må veie fordeler og ulemper opp mot hverandre, og ta det derfra. Jeg ville vel kanhende valgt en DEFA-løsning, ikke minst for komfortens skyld, og ja, det sparer selvfølgelig også drivstoff, men om du ser på bare kroner og øre vil det naturlig nok gå mange år før investeringen "lønner seg". Men for de av oss som har hatt motorvarmer en stund: det er rett og slett ubetalelig. Jeg tenker jo at på en ellers feiende flott bil vil dette være et naturlig valg, selv om en batterilader og topplading ved behov er en vesentlig billigere løsning. Lykke til!

Antall visninger