Revisjonshistorikk [tilbake]

Gitt din kanhende noe begrensede erfaring, bør du som du sier, kjøpe bilen hos en forhandler, og velger du å kjøpe Toyota hos en av Toyotas merkeforhandlere, er du så trygg som det går an å være når du handler bil. Når det gjelder forsikring, er dette noe du ordner med når du har funnet en bil hos forhandler, normalt sett er det så enkelt som at du ringer ditt faste forsikringselskap og avtaler hvilken dekning du ønsker - og dernest melder forsikringselskapet fra til Biltilsynet at bilen er forsikrikret...voila...så kan bilen registeres...og registreringen tar forhandler seg av.

Med "forsikringsdekning" snakker vi om hva avtalen skal dekke, ansvarsforsikring er påbudt, med en ny eller nesten ny bil er det også fornuftig med kaskodekning. Dette dekker i korthet alle skader på din egen bil om ulykken skulle være ute, uavhengig av om du har kjørt i grøfta eller selv er skyld i ulykken. Den dekker også brann, tyveri glass, leiebil ved skade, ekstrautstyr og bagasje, rettshjelp ved tvist - f.ex med forsikringselskapet....osv osv.. Du kan også tegne en "pluss-dekning" som dekker skade på motor og drivverk, med en bil som ennå har fabrikkgaranti - attpå til Toyota - er dette imidlertid smør på flesk. Ellers er det en ting du må huske: din årlige premie beregnes bla ut fra en årlig kjørelengde og hvor høy egenandel du velger. Jeg vil anbefale at du gjør deg opp en mening om hvor langt du kommer til å kjøre, og legger deg på en fornuftig kjørelengde. Det er alltid lett å justere opp dette om du kjører lenger - men NB NB NB følg med hele tiden - det er dumt å kjøre i grøfta og ha kjørt 10.000 km over avtalt kjørelengde, det gir avkorting!

På samme vis må du ha et forhold til hvor høy egenandel du ønsker. Jeg tenker at det er tull å bruke kaskodekningen på småskader under 15-20.000 kroner, dvs en passende engenandel for de fleste vil være si rundt 4-5.000. BONUS er et annet ord for rabatt, om du ikke har hatt bil før, får du en startbonus. Kjører du skadefritt, får du 10 % økning på bonusen hvert år opp til typisk 70%, etter 5 år eller mer (vanligvis) på 70% bonus får du en skade uten bonustap, det er jo greit å ha i bakhodet om uhellet skulle være ute noen år frem i tid!

NAF-medlemskap er veldig fornuftig i flere sammenhenger, men be advised, du trenger egentlig bare medlemskap uten veihjelp, VEIHJELP ER INKLUDERT i kaskoforsikringen. Du vil også kunne ha en form for veihjelp om du bruker Toyota til service av bilen din - spør forhandleren om dette.

HVILKET SELSKAP DU VELGER er ikke likegyldig. Du har sikkert forsikringer fra før, om du har en god kontakt med selskapet og er fornøyd, ja da får du SAMLERABATT om du har alle poliser der. ER du fagforeningsmedlem - ja da er det lurt å sjekke om fagforeningen har avtaler som gir deg rabatt på forsikringen - f.ex har alle LO-forbund avtale med Sparebank 1 forsikring - nå "Fremtind". Dette er en svært god avtale prismessig, i tillegg får du pluss-dekning på alle dine poliser. Om du er medlem i et LO-forbund ville jeg ikke vært i tvil: flytt alle dine forsikringer hit. Jeg benytter selv en slik avtale gjennom konens fagforbund, det ga en besparelse på over 10.000 kroner i året med vår samlede portefølje med et par biler, hus, reiseforsikring osv osv.. I tillegg ligger man på toppen i alle relevante fornøyde-kunder statistikker. I korthet: verdt prisen man betaler og mer til!

Jeg vil på det sterkeste advare mot selskaper som har avtaler med bilforhandlerne: spesielt et selskap selger billig kaskodekning for en treårsperiode, men man får ikke se forsikringsvilkårene før avtalen er tegnet. Uten kommentar forøvrig, man tegner aldri en forsikringsavtale uten å vite hva man egentlig kjøper!!!!!!!!!! En annen ting som dette unevnelige selskapet driver med, er å bruke inngått avtale og din underskrift til å overføre dine øvrige forsikringer....ikke bra! Ellers vet jeg tilfeldigvis (etter å ha sjekket litt nærmere) at dette selskapet ikke er en god samarbeidspartner. Dette selskapet har samarbeidsavtaler med VAG. Hvilket selskap Toyota promoterer, vet jeg ingenting om, men som sagt: vær ops! Velg heller et selskap du kjenner, og vær ops, det hender at de store selskapene etablerer mindre datterselskaper under et annet navn nettopp fordi moderselskapet har dårlig rykte. Et dårlig rykte får man ikke uten grunn.

Så enkelt er det: derfor: velg et selskap du kjenner!!!! Når det gjelder NAF sine avtaler, ville jeg ikke valgt dem om jeg f.ex hadde mine avtaler eller mulighet til å tegne avtaler hos ovenfornevnte LO-samarbeidspartner- altså Fremtind. Og nei, NAF-forsikringene er ikke spesielt billig. Om jeg ikke tar helt feil, er Gjensidige samarbeidspartneren her. Dette selskapet har en heller tvilsom statistikk når det gjelder klagesaker i finansklagenemda, dette er i seg selv noe man absolutt bør merke seg. Det er så enkelt som at enkelte selskaper har en pris før en skade, en helt annen pris etter en skade. Sagt i klartekst: Gjensidige er ikke nødvendigvis en god samarbeidspartner om ulykken skulle være ute. Det kan tillegges at prisen du betaler, uansett om du har NAF-rabatt eller for den sakens skyld, AF-rabatt, egentlig er ganske stiv - selv om man reklarer med så og så mange prosent rabatt! Med en høy pris før man trekker fra "prosentene" blir tallet på bunnen uansett ganske så heftig.

Mao ikke se deg blind på påståtte "rabatter" - sjekk hva du faktisk skal betale og ikke minst, hva du får for pengene - stikkord forsikringsavtalen, forsikringsvilkårene! Og nei, det er ikke sånn at billigst er best her - du må gjøre en vurdering - hva betaler jeg - hva får jeg av dekning - er det en god samarbeidspartner - og ikke minst - finnes det et lokalkontor der du kan oppsøke selskapet og få råd og veilledning før du inngår avtalen? Det siste kan være lurt! Lykke til!

Antall visninger