Revisjonshistorikk [tilbake]

Relativt hyppige ladestopp er noe som følger med på kjøpet for alle elbiler :-) Selv elbilene med lengst rekkevidde har samme maksimale rekkevidde som Lada 1500 S fra 1974, og det på en meget god dag der man bevisst går inn for å spare strøm-dråpene underveis! Men som vi vet, det er flere faktorer som påvirker praktisk utnyttbar rekkevidde, blant de viktigste er vinter og snøføre. Det er der dette med sånn circa halvparten av rekkevidden med nevnte Lada komme inn i bildet. Men er vi litt greie, kan vi jo si at det kun dreier seg om planlegging og å tilpasse seg, det er jo egentlig forholdsvis enkel logistikk! Det som er litt dumt, er at det er tidkrevende logistikk: det tar tid å fylle tanken, også med "hurtiglading", og begrepet "ladekø" kommer til å være en del av hverdagen for elbilistene i overskuelig fremtid - både i tett befolkede områder og ellers når allemannalle har ferie og gjerne vil ut på tur for å kose seg med bilene sine! Og siden det koster litt å etablere ladestasjoner, vil det forbli relativt dyrt å "fylle tanken" langs veien. Det får vi ikke gjort stort med - og kommer det flere utenlandskabler - ja da blir det festlige strømpriser i årene fremover på toppen av hva regninga for hva det koster å etablere ladestasjonene - for ikke å snakke om at de som driver med denne virksomheten, gjør det for å tjene penger! En evig kostnadspiral spør du meg, derfor er jeg og kamerat Helmar veldig enige om denne greia med mulighet for å lade der hjemme er en viktig forutsetning for å kunne ha et lykkelig samliv med elbil.

Og ja, du har selvfølgelig rett i at heller ikke i Oslo, som jo ikke er stort større enn en landsby i den store sammenhengen, har spesielt god kollektivtransport. Men jeg vil våge å hevde at Oslo er klart best her hjemme i Steinrøysa, så får det heller være at mange nasjoner der ute, som virkelig har "satset" på utbygging av kollektivtransport siden tidenes litt ut på dage, har veldig, veldig mye bedre tjenester for innbyggerne i såvel sine byer som mellom byene. Hvorfor det skal være sånn, kan man undres over, men mitt favoritt-eksempel på norske politikeres sendrektighet er tunnelen mellom Farrisfjellet - du vet - den som korter reisetiden med tog fra Oslo til Grenland med en halvtime. Denne tunnelen ble diskutert i "hurtigarbeidende komiter" allerede rundt år 1900, som vi vet tok det godt over 100 år før man fikk ut fingern' og fikk diskutert seg ferdig. Og hadde det ikke vært for våre tyske venner/uvenner som var på en lang Norges-ferie på 40-tallet, ville Sørlandsbanen knapt nok eksistert i dag. Noe kynisk sett, det virker nesten som om politikerne har vært mer opptatt av å bygge ned kollektivtransporten p 50- og 60-tallet: kfr at trolleybusser, trikk, lokale jernbanestrekninger ble nedlagt over en lav sko i norske byer frem til langt ut mot 80-tallet. Så later man som om man skal "satse" og setter bla i gang kolossale bompengeprosjekter for å "styrke kollektivtransporten" - f.ex bygge en krysning mellom trikk og bytog i Bergen - og så videre. Aldri for sent heter det, men ser vi hen til Stavanger - der "bybane" og "buss-vei" har vært diskutert noen år - nye milliardprosjekter - hadde man visserlig et fungerende trolleynett for ikke veldig mange tiåra aiden! Tilsvarende var det en lokalbane ut til Ålgård - begge deler ble stengt ned og røska opp med røttene! Å etablere nye tilbud kommer til å koste et re-siffret antall milliarder!

Litt av det samme har jo skjedd i Oslo opp gjennom åra, og nei, det er ikke enkelt å reise kollektivt mellom norske byer, men det går - man må bare planlegge og tilpasse seg. Om jeg hadde vært student ville jeg nok tenkt som så, at jeg hadde hatt god timebetaling for å reise med tog og buss, men det koker ned til prioriteringer. Når jeg var student, hadde jeg en meget billig og meget enkel bil, gammel men lite kjørt, kjøpt av et dødsbo for 2400 kroner. Kona hadde en noe nyere bil av det edle merket Lada, også den kjøpt meget billig. To biler var råflott, men med 12 mil hver vei i helgene der det i praksis ikke fantes fungerende kollektivtilbud i de tider,var det en prioritering jeg gjorde. I dag hadde jeg tatt bussen - nå finnes det faktisk en intercitybuss på strekningen!

Ellers harj eg gjort unna mye jobb på toget, på diverse flyplasser og så videre opp gjennom åra, jeg har også tatt et årsverk økonomi og ledelse "underveis", og jeg har brukt mye tid til løpende faglig oppdatering. Det er liksom en del av livet i enkelte yrker: skal du klare å henge med i svingene, må du bruke mye tid utenom jobben på å holde deg oppdatert. For deg som er student, vel, du har sikkert nok å henge fingrene i når du er ute og reiser! Et studium dreier seg stort sett om å jobbe som en eskimo, altså jevnt og trutt året igjennom, så slippe man panikkjobbing og stress før eksamen. Det er en suksessoppskrift, anbefales på det varmeste! Lykke til videre!

Antall visninger