1 | opprinnelige versjon |
Tja, jeg ville valgt diesel, det går på personlige preferanser. En diesel har mer anvendbar kraft ved lavere og midlere turtall, uansett hvordan man snur og vender på det. Dette gir flere fordeler, en av dem er at den passer veldig godt for de av oss som setter pris på å kjøre mykt og komfortabelt, samtidig får man en sann overflod av krefter når man trenger det - uansett turtall. Bare det å slippe å jage turtall for å skremme ut effekten, gjør diesel til en vinner for mange av oss. For ikke å forglemme en viktig ting: vesentlig lavere drivstoff-forbruk.
Det som taler MOT diesel er først og fremst om du har et kjøremønster med mye småkjøring, dvs under en mil eller to. Du bør iallefall ha LITT langkjøring for å unngå problemer med DPF etc etc.. Diesel er også en nedtur for de som elsker å jage turtall, men be advised, det å jage turtall koster mer enn det smaker, på mer enn en måte. Du har kanhende også mer effekt på papiret med en benziner, men der du virkelig trenger motorkraft - da tenker jeg på motorveikjøring i det store utland der tempoet i trafikken er et helt annet enn her hjemme - der trekker dieselen det lengste strået. Rett og slett fordi du har så mye anvendbar kraft i bunnen og midten at du får en skikkelig aha-opplevelse når du ser hvor kjapt speedometernåla klatrer - uten at turtelleren går i peak.
Men det er altså litt smaken og baken - Volvo har gode motorer av begge sorter, hadde nær sagt en motor for enhver smak! Prøvekjør gjerne begge og velg den som passer for deg, verre er det ikke!