Revisjonshistorikk [tilbake]

Nja,uten at jeg kjenner BMW sitt konsept i detalj, om det er en fetter av Haldex er det en litt mer kompleks diff enn hva vi er vant med fra konvensjonelle bakhjulstrekkere. Og jo mer kompleksitet vi bygger inn i en kraftfordelingsboks - som vi vel kan kalle denne duppeditten - jo flere enkeltkomponenter er det som kan svikte - litt etter litt. Siden alt bokstavelig talt griper inn i hverandre, ja da vil det skje en gradvis degradering av hele "urverket" om vi kan trekke en slik sammnenliging: se for deg en gammeldags klokke med mange tannhjul - det er en ENKEL forklaringsmodell her - det er LITT mer leamikk inni det du tenker på som differensialen her!

Greit nok: det du egentlig spør om - med forskjellig vinkling - i spørsmål 1, 2 og 3 er tidsforløpet fra de første bittesmå bitene flagrer av tennene og kulene i lagringene, til forutsetningene for den perfekte storm og det ultimate sammenbrudd er tilstede! Det enkle svaret her er at dette normalt sett vil være en prosess som går over tid - hvor lang tid - se det vet du ikke før etterpå! Det som kan påvirke i negativ retning, er f.ex "aktiv" kjøring, og i og med at lagringene tydeligvis er slitt, ja da vil det være slitasje som igjen påvirker innholdet av metallspon og forurensninger i olja som sirkulerer mellom alle de dyre, fine tannhjulene, enn si lagringene, i den feiende flotte og ganske så komplekse differensialen din! Ja, du kan muligens forsinke ferden mot undergangen ved å skifte olja litt oftere, gjerne også kjøre med LITT conduite, men har det først oppstått slitasje av den alvorlige sorten, ja da kan fu formelig føle at lommepungen hopper av skrekk!

Men, man skal ikke ta sorgene på forskudd. Her kan du f.ex følge med litt, gjerne få din faste mekaniker til å ta en titt på olja i dennne differensialen når den skiftes, og ellers bruke ørene: tro meg - en differensial sier VEDLIG tydelig i fra når det nærmer seg dommedag! Hadde det vært en konvensjonell diff på en bakhjulstrekker, ville jeg sagt nada, kjør til det smeller, det kan gå flere hundre tusen kilometer om det er en KONVENSJONELL differensial! På din bil er det altså litt annerledes, det jeg ville hatt i tankene, var alle de DYRE DELENE som blir PÅVIRKET av eventuell vibrasjon fra dårlige lagringer osv osv i differensialen: se først og fremst FOROVER i retning av fordelingskassen og girkassa! Mao ville jeg fulgt nøye med, og tatt åtgjerder FØR det ble helt galt!

Der bør verkstedet som har har konstatert det du omtaler som "stor" slark på lagrene kunne si noe om.Det springende punktet er hva som ligger i "stor" slark. Du kan uansett begynne å lete etter alternative reparsjonsmuligheter - enten et uavhengig verksted som virkelig kan BMW, eller sett i retning Sverige eller Tyskland. Er det LITT slark, så har du noe mer tid på deg, men be advised, ting som dette blir ikke bedre av seg selv - tvert om! Er det først slitne lagringer, ja da vil det skje en gradvis forverring, og jo mer slark det blir, jo raskere går det i retning av den perfekte storm! Lykke til!

Antall visninger