Revisjonshistorikk [tilbake]

Nja, høyt oljeforbruk kan være et problem med flere varianter over temaet små og litt større benzinere fra Audi, du vet, der det står "TFSI" på bakluka! Dette er så utbredt at det til og med finnes en egen Facebook-gruppe for emnet - verdensomspennende sådan! Men du skal ikke lenger enn til herværendeforum for å finne mange i samme båt! Det enkle svaret er at dette kan være knyttet til stempler og stempelfjørene, bla sier vår gode kamerat Kviasen at det er en designfeil på oljeskraperingen som har for liten åpning, derved blokkeres den med sot fra forbrenningen og setter seg fast. Da virker den ikke som den skal - tvert i mot! Fritt sitert Kamerat K!

Jeg har også sett et par varianter over temaet, herunder at dette skal skyldes slitasje. Uavhengig av hva det måtte være eller ikke være, når problemet er knyttet til det vi kan kalle indre organer, blir det aber pløtzlich dyrt å gjøre noe med det. Typisk 50-80.000 kroner, da er det nærliggende å tenke at en bytteblokk - altså en overhalt motor - kan være et bedre alternativ. Tenk gjerne i retning av søta bror - der er som kjent både deler og arbeid rimeligere. Ellers har du neppe noen garanti som dekker dette, men du har kanhende reklamasjonsrett. Mer om dette HER: https://hevingavbilkjop.no/audi-som-bruker-mer-olje-enn-normalt/

Det forunderlige er at dette problemet har vært der over såvidt mange år at man fyllees med undring. Dersom slitasje er med i bildet, tenker jeg at også VAG sitt famøse "longlife" serviceprogram kan ha en finger med i spillet: 30.000+ mellom hvert oljeskift er høl i hue spør du meg! Men greit nok: nå sier du ikke noe om hva du mener med "skyhøyt" oljeforbruk, vær klar over at alt mellom 0.5 og 1 liter pr 1000 km kan være normalt ifølge fabrikanten. Audi sier såvidt vites 0.5 liter - men jeg mener å ha sett at det sto 1.0 liter i instruksjonsboka for minst en av mine VW opp gjennom åra. Det er altså litt bop-bop. Det du kan være helt sikker på, er at om oljeforbruket er over 1 liter på 1000 km, ja da kan du ta frem adjektivet "høyt". Men skal du ta "skyhøyt" i din munn, ja da bør du opp i minst det dobbelte eller mer! Noe kynisk sett, inntil en liter på 1000 km kan man egentlig leve greit med. Men mer enn det? Da blir det både upraktisk og dyrt!

Jeg merker meg forøvrig at VAG-forhandlerne har en tendens til å legge til grunn at bilene SKAL bruke "litt olje", dvs innafor de rammene jeg nevner over. Vel, mine VW har aldri hatt behov for etterylling mellom oljeskiftene, rett nok har jeg holdt meg til skiftintervaller mellom 10.000 og 15.000 kilometer - alt ettersom hvilken av min håndfull VW diesel vi snakker om. Når jeg ettterhvert fikk anledning til å kjøpe nye VW til meg og konen, var helt naturlig å gi beng i "longlife" service og heller gå for en avtale med min faste verksmester om et tilpasset serviceprogram med service inkludert oljeskift/filterbytte hver 15.000 km - maks 20.000 ved mye langkjøring. Det er så enkelt som at ja, det er like mye dritt som samler seg opp i olja nå som før, vi ser det bare ikke like godt - bla fordi tilsetningstoffer som ikke er der lenger etter at DPF etc kom inn i bildet - på godt og vondt. Den eneste veien ut for dritten - ja det er gjennom tappepluggen hhv nytt oljefilter.

Jeg er også svært snill med gasspedalen til olja er gjennomvarm, dvs jeg trekker ikke turtall over 2000 o/min.. Dette er en av mine leveregler, og poenget i denne sammenheng? Bla min Passat B6 1.9 TDI hadde rulla snaue 500.000 før den ble smadret av idioten bak svingen. Motoren var i topp kondisjon hele tiden, og som nevnt over: aldri noensinne nødvendig med etterfylling av olje mellom oljeskiftene, heller ikke når en stor del av distansen mellom skiftene besto i ganske så fresk motorveiskjøring i det store utland i tildels meget sommerlige temperaturer!

The Bottom Line er at det nok ikke er der årsaken til ditt problem ligger: vi snakker med stor sannsynlighet om ekstraordinær slitasje og / eller en oljefjær som ikke lenger gjør jobben. Det som har skjedd, det har skjedd, det må rettes opp. Jeg ville tenkt byttemotor like godt først som sist, men om du har en god verkstedsforbindelse - glem merkeverksted om du ikke har mye penger på bok - kan det være at du kan få overhalt motoren for en grei pris. Det er tross alt ikke noen heksekunst, men oss garasjemekanikere imellom: du skal IKKE gi deg i kast med dette om du ikke har diplom fra garasjemekanikernes forening med 5 skiftenøkler eller mer på! Du skal mao vite hva du gjør, og ha litt mer verktøy, en litt større garasje enn folk flest for å gjøre dette der hjemme!

Antall visninger