Revisjonshistorikk [tilbake]

Ingen fasit her, en joker er hvorvidt benzinen er blandet ut eller ikke. Ellers tipper jeg at vi snakker om en PSA turbodiesel her, og er det en bil som er såpass ny at det er høytrykkdyser - ja da blir det plutselig et hakk mer spennende! Sagt på en annen måte: hadde det vært en sugediesel eller en bil fra sent 90-tall eller tidlig 2000-tall, ville jeg ikke bekymret meg i det hele tatt. Men er det en bil som er nyere enn 2010, vlle jeg vært litt mer føre-var: først og fremst ville jeg søkt råd hos et merkeverksted - med vognkortet å handa sånn at jeg kunne fått verifisert hvilken motorgenerasjon som satt under panseret. Dernest ville jeg fulgt merkeverkstedets anbefalinger. Enkelt og greit.

The Bottom Line er at 10 liter på en 50 liters tank burde gå helt greit, og med 30 liter diesel fra før pluss etterfylling av 10 liter til, burde det være godt blandet ut. I Spania er det også godt og varmt, ved 20 grader and on snakker vi som regel om "permanent" blanding, det er altså overveiende sannsynlig at bensinen ikke skiller seg ut. I og med at dere har kjørt noen kiometer - noen mil - whatever - er det overveiende sannsynlig at denne blandingen også befinner seg i dieselfilteret allerede. Det innebærer at dersom merkeforhandleren sier "UFF OG UFF", ja da må dere transportere bilen på en bergingsbil til verkstedet, tappe tanken og bytte dieselfilteret. Men det er overveiene sannsynlig at dere slipper å rense dyser og innsprøytingsystemet.

Vil dere være helt sikre, gjør dere en slik operasjon. Men uten å love for meget: jeg vil anta at merkeverkstedet sier "de nada", tut og kjør. Dog: koster lite å spørre - og IKKE kjør til merkeverkstedet - få en god venn til å kjøre dere om dere ikke snakker godt nok spansk til å håndtere det på telefon! Og nei, det skjer ikke noe fra eller til når bilen står der den står, dere kan sove godt om natta og løse problemet når dere kommer "hjem" igjen! Lykke til!

Antall visninger