Revisjonshistorikk [tilbake]

Ja, som Kamerat Wizard sier, det er i store trekk problemfritt å kjøre med 3 glødeplugger. Det du kan oppleve, er at bilen blir litt mer tregstartet, spesielt når det blir kaldt, men med aktiv bruk av motorvarmer kan det fort gå bra. Det du imidlertid skal være ops på, er at du nok også vil tappe batteriet mer enn ellers. Om du har en høy andel småkjøring, kan det være en fordel å koble til en batterilader et par ganger mer enn du ellers pleier å gjøre det i løpet av vinterhalvåret.

Ellers tenker jeg at et verksted som måtte KJØPE INN verktøy for å gjøre dette, nok ikke har vært det beste valget her! Ikke et vondt ord om gode mennesker som gjorde alt de kunne for å hjelpe deg, men en glødeplugg som sitter kan være en skikkelig "manndomsprøve"! Med det tenker jeg på at det er en ting som går ganske så greit om man har litt erfaring og rett verktøy, men det er altså et par ting som kan gå veldig galt. Man kan også ta en "Ingrid Epselid" og jukse litt for å få det til, jeg har vært så heldig at jeg har brukt mitt "nærverksted" for å skifte glødeplugger som har stått en stund opp gjennom åra, der har det gått i likaste laget - hver gang!

Min KUR mot sånn spenning de siste åra, har vært å bytte glødeplugger ved si rundt 100.000 km, det er for alle praktiske hensyn, et greit kompromiss, da slipper de som regel lett, og prisen for jobben blir deretter. Ha det i bakhodet for de resterende tre glødepluggene - du vil ikke miste en til på dette viset! Og ja - jeg hadde nok LETT kjørt på tre plugger noen år fremover om jeg var deg, man demonterer ikke et topplokk i tide og utide! Det skal sies at jeg faktisk har kjørt en god stund med tre glødeplugger selv i dann og vann, faktisk også på to, i sommerhalvåret starter jo en diesel normalt sett bare du tenker på å vri på nøkkelen -også om et par glødeplugger har tatt ferie!

Det som har forundret meg, er at min relativt nye TDI - som jo er euro6 godkjent og har hurtig-gløding og hele pakka - er noe tregere å starte enn mine tidligere dieselbiler. Jeg har aldri fått noen god forklaring på dette, vi snakker om et sekund eller to før bilen tenner og brummer ivei. Dog, også den nye bilen startet helt greit på tre glødeplugger når en av glødepluggene meldte seg ut. Som nevnt over: det ta bare litt lenger tid når det er en litt kjøligere værtype. Lykke til!

Antall visninger