1 | opprinnelige versjon |
Ja, enighet er en fryd, hybrider burde strengt tatt hatt samme avgiftsfritak som elbiler på alle punkter - uavhengig av "elektrisk rekkevidde"! Ellers må jeg slå litt malurt i begeret, politikerne har gitt uttrykk for at de ønsker å innføre både årsavgift og registeringsavgift for elbiler. Detaljer har jeg ikke helt fått tak i, det er som det pleier: man pakker inn avgiftsforhøyelsene i flere lag med pisspreik og lar det komme som lyn fra klar himmel etter nyttår! Vi som har levd en stund, har sett det noen ganger etterhvert - sånn er det bare! Når det gjelder denne greia med strømprisene, bør alle som måtte leve i den tro at billig norsk vannkraft....som jo utgjør sånn omtrent 98 % av det FAKTISKE strømforbruket i Norge - ikke burde koste så mye mer enn de 3 til 8 årene det koster å produsere denne krafta pr kilowatt-time. Vel - julenissen har nok forlatt skuta for lengst! Les denne kronikken og bli klok - verken ELBIL eller annet strømforbruk blir billigere i åra som kommer: https://www.abcnyheter.no/stemmer/2021/10/24/195796116/vi-klimaet-og-industrien-kan-ikke-leve-med-eos-kraftpriser
Når det gjelder dette med hybride drivlinjer og vekt, vel, en hybrid har jo ikke riktig like mange hundre kilo "dauvekt" å drasse på som en elbil. Nei, det er ikke noen "Ole Brumm", men denkloke - som forstår begrensningene i en hybrid drivlinje her - får noe forenklet sett - en konvensjonell benziner med like lavt forbruk som en god dieselbil - sogar noe lavere om vi snakker ladbar hybrid som - igjen - blir kjørt på en fornuftig måte. Denne greia med "service"...? Vel, alle biler har jo hjuloppheng og bremser, som med elbiler, vekta og regenereringen har sin pris, i form av økt slitasje på alt som har med hjuloppheng å gjøre, litt mer dekk-kostnader får man også, og man må regne med å abonnere på bremseskiver, klosser og calipere. Men den konvensjonelle motoren? Det innebærer et oljeskift med filterbytte hver 15.000 km - det står man i om man velger å utføre oljeskiftet hos et uavhengig, autorisert verksted - som kjent reduserer det literprisen på identisk olje med inntil 2/3 kontra merkeverkstedet om man er heldig! Det står man i!
ET ORD OMKRiNG OVERGANGSKOSTNADEN: Om vi skal ta frem læreboka i økonomi, kommer begrepet "alternativvurdering" inn i bildet her: de fleste av oss har en feiende flott bil! Det å BYTTE BIL innebærer et verditap - uansett hvor mye vi måtte forsøke å kamuflere dette overfor kona, noen ganger også overfor oss selv! I det øyeblikk man har betalt for sin nye bil og kjørt den 50 meter, ja da har man et umiddelbart verditap p minst 50.000! Etter et år vokser dette typisk til si 70-80.000 for en populær bil! Men ikke bli overrasket om det blir det dobbelte!
MITT FAVORITT-EKSEMPEL er en god venn som faktisk har eiet over 60 biler i løpet av sin bil-karriere! Det kan man mene mye om, men de siste åra har han besinnet seg og erkjent at den feiende flotte bilen han har, faktisk kan holde i maaaaaaange år, kanhende lenger enn ham selv! En "vekker" i denne settingen kan være at den FAKTISKE overgangskostanden når han handla bil SIST GANG fikk ham til å tenke litt etter: han BYTTET INN en FLOTT BIL av et anerkjent merke: stikkord det merket som har den DESIDERT BESTE kundeservicen i Norge! Den bilen han bytta inn var vel såvidt over 10 - ti - måneder gammel - kjørt noen få tusen kilometer- husier ikke i farta om den hadde runda 10.000 km! Både den bilen han bytta inn og den nye lå i prisleie rundt 6-700.000 med alt.! Og siden dette er ansett som "gode biler" som angivelig holder seg "godt i pris" - trodde jo kameraten at det skulle bli en "god deal"! Tenk omigjen! 150 knitrende tusenlapper kosta det ham å sette igjen sin nesten-nye bil hos forhandleren og kjøre ut igjen med en feiende flott ny bil av samme edle merke - dog en fysisk noe mindre bil denne gang! Det hører med til historien at den bilen han bytta inn...ble priset til 25.000 under nypris når den skulle selges igjen!
DETTE er overgangskostnaden - i tillegg må man som kjent dekke ÅRSAVGIFT på den bilen man kjøper! Hipp hurra - det koster å ha bil i Norge - kfr det faktum at politikerne oppfant begrepet "luksusavgift" og "luksusskatt" på 50-tallet - og vår alles kjære BILEN har siden dengang vært et av det kjæreste objektene for LUKSUS-BESKATNING! Nå har vi i tillegg fått denne greia med MILJØAVGIFTER - hipp hurra enda en gang - da blir det ENDA ET PAR HAKK DYRERE!
For min del ville det kostet meg veldig mange hundre tusen å bytte til en elbil med tilnærmet samme bruksverdi som den feiende flotte, relativt nye dieselbrenneren jeg har. Merk begrepet "tilnærmet" her! Mhp løpende driftsutgifter vil dieselbrenneren min - som jo er opp mot et tonn lettere enn en elbil med firehjulstrekk og tilllatt hengervekt på to tonn - helt klart trekke det lengste strået! Ja, det er kanhende litt billigere å "fylle strøm" på en Tesla X, men den bruker tross alt 2-3 kwh pr mil - ved PEN KJØRING. Da blir plutselig ikke forskjellen vs en god deiselbrenner spesielt stor! Men så kommer dette med HJULOPPHENG, DEKK OG BREMSER inn i bildet! Der trekker min nær et tonn lettere bil - med en VELDIG mye mer kurrant dekkdimensjon - det aller, aller lengste strået! OG NÅR VI TREKKER OVERGANGSKOSTNADEN INN I BILDET: skulle jeg byttet min dieselbrenner med en elbil med TILSVARENDE HENGERVEKT OSV: ja da måtte jeg punga ut med VELIDG MANGE HUNDRETUSENLAPPER!
Ja, selvfølgelig er det et hyggeligere regnestykke med en fornuftig, grei og passe stor elbil, si Hyundai Kona, Nisseleif eller for den sakens skyld, ID.3 eller en drøss andre! Men da kan jeg glemme tillatt hengervekt på to tonn - jeg kan glemme firehjulstrekket - jeg kan glemme en praktisk anvendbar rekkevidde på typisk 1500 - ett tusen fem hundre - kilometer. Like fullt: jegm å punge ut med mange hundretusenlapper for å bytte bort en dieselbrenner som med mitt bruk lett kan holde i et par tiår til mot en elbil! Dårlig deal etter mitt hode, ikke "godt for miljøet" heller!
THE BOTTOM LINE er at man må sammenligne EPLER OG EPLER her! Sagt i klartekst: man må en klar formening om eget kjøremønster, eget behov, hva den bilen man har kan og ikke kan gjøre, og se hen til aktuelle elbiler: hva kan jeg gi avkall på, hva får jeg igjen - og så videre. Som mine f.d kolleger har tenkt: de har en konvensjonell bil "med alt" inkludert firehjulstrekk og hengerfeste som "hovedbil", mens de har skaffet seg en fornuftig, grei elbil - faktisk en så liten nusselig bil som VW E-Up hhv Skoda av samme sorten - til jobbkjøring og dassekjøring! Det er etter mitt hode en god løsning, der man får det som Ole Brumm: ja takk, begge deler!
Kamerat Helmar har gjort en annen vri, også det er fornuftig, den skal han ha! Han har valgt en grei "halvstor" elbil, han gikk fra Hyundai Kona til en feiende flott Mercedes! Jeg er heltsikker på at han har gjort grundige vurderinger omkring både behov og kjøremønster, det er nøkkelen til å være fornøyd her! Det er nå engang sånn at elbil ikke er for alle, på samme måte som dieselbil ikke er for alle! For meg, som engang var helfrelst fan av to-takts motorsykler av den ekstra hissige sortenm ja sogar så gærn' at jeg brukte totakts-olje som deodarant, er det helt naturlig å klore meg fast til dieselbrenneren når jeg nå er pensjonist! Sett hen til hva det faktisk vil koste meg å kjøpe en elbil - det være seg rent kjøp og beholde dieselbilen eller bytte bort dieselbilen med en elbil - jeg kan jo visserlig kjøre dieselbilen min "gratis" i mange, mange år fremover for de pengene!
OSS GJERRIGKNARKER IMELLOM: Hvorfor bytte ut noe som fungerer? Kfr den japsnaske studien som ble pubisert forleden: der konkluderte man at det faktisk er en GOD TING for miljøet om "folk flest" bruker de bilene de har litt lenger fremfor å bytte dem ut med elbiler i hui og hast!