Revisjonshistorikk [tilbake]

Uavhengig av tilgangen på nye biler av samme sort, dette med avgiftsendringer som medfører bisarre økninger i avgiftene på enkelte modeller, har vært en gjenganger siden tidenes litt ut på dagen. Mange er de som har trodd at dette vil forvandle bruktbilen de skal selge til den reneste gullgruven, men det er faktisk ingen automatikk i at bruktprisene skal gjøre et tilsvarende hopp oppover! Ja, kanhende det blir litt enklere å selge en sånn bil, ikke minst om det ikke kommer inn nye biler av samme sort, det er tross alt tilbud og etterspørsel om avgjør her, derved kan det hende at prsnivået i bruktmarkedet går noe opp også - med trykk på "noe"!!! Men igjen - det er ingen automatikk i dette - det du kan regne med - er at du iallefall ikke får et dramatisk verdifall! Som alltid ellers: vær nøkternt realistisk, så blir du iallefall ikke skuffet!

Noe kynisk sett: over tid er det nå engang sånn at det jevner seg ut. Sagt på en annen måte: den effekten økte avgifter eventuelt måtte ha, vil jevne seg ut over tid. Sånn er det bare, den kloke som måtte ønske å minimere verditapet planlegger for å eie bilene sine over lengre tid. Ikke bare gjør dette noe med verditapet, det reduserer overgangskostnaden dramatisk. En del av overgangskostnaden er det særnorske fenomenet registreringsavgift, som jo erstatter moms ved bruktbilkjøp. Den som bytter bil ofte, betaler enorme summer i registreringsavgift opp gjennom årene - har bla en god venn som har hatt over 60 biler på noenogførti år - jeg for min del har eiet en håndfull biler! Det dreier seg om så enorme summer at man nesten ikke tør å regne på det!

Antall visninger