Revisjonshistorikk [tilbake]

Tja, som det er fstslått i herværende forum og i redaksjonelle artikler på Broom med jevne mellomrom: det er en hel gullrekke med gode grunner for at "premiumbiler" har et verdifall som minner om det man vil se om man står midt på Varoddbrua og slipper et blylodd ned mot sjøen! Og jo eldre premiumbilen er, jo morsommere blir det å eie den! Det er så festlig at du kommer til å dele livet ditt inn i to epoker: FØR og ETTER at du gjorde den kardinaltabben å kjøpe dette gamle rælet! Noenogtyve år gjør faktisk ganske mye med en bil, selv om den tilsynelatende knapt nok er brukt! En av de morsomme tingene er at deletilgangen er omtrent like god som til Tesla - trenger jeg si mer? Om du i det hele tatt får deler - ja da tar ting tid - veldig mye tid! Og nei, det er faktisk IKKE sånn at du kan få deler på hvert et gatehjørne, i hver en nettbutikk, når vi snakker Merc i denne klassen, som attpå til er over tyve år gamle! Det innebærer RÅDYRE deler, verken mer eller mindre! Jeg hadde engang en kollega som eide en skarve 280 S av edel årgang, f.d skipsrederbil, knapt nok kjørt den også! Men dels kunne han se at nåla på tankmåleren bokstavelig talt bøyde seg når han kjørte, dels kosta alt fra pusserblader til bremsedeler ekstremt mye mer enn til en "vanlig" kjedelig bil! Vi snakker ikke om dobbelt så dyrt - her må man frem med den store multiplikasjonstabellen! Og igjen: om man i det hele tatt får tak i deler!

At biler med stjerne i denne klassen ikke går i støkker? Tenk omigjen - MacMurphy er med oss overalt, og jo mer kompleks en bil er, jo mer øker sannsynligheten for at ting skal gå i støkker med åra! Ja, noe kan du jo droppe å reparere og bare kjøre, mens andre ting faktisk MÅ repareres om du skal unngå kjøreforbud. Og ja - motor og girkassa kan være så solid den bare vil - det er nok av ANDRE TING OG TANG - som hjuloppheng - som kan og vil gå i støkker over tid! Og så er det denne bagatellen med service da - det koster flesk her også - aber pløtzlich har du f.ex 8 tennplugger å bytte fremfor 4! Og det er det BILLIGSTE - innsprøytingen, katalysatorene - ALT er over 20 år gammelt - og ALT har premiumpriser, både mhp ARBEID og DELER! Og igjen: om du i det hele tatt får tak i deler! Dessuten: ikke mange mekanikere som tør å ta i sånne biler! De som måtte ha kompetanse på sorten hos merkeverkstedene? Vel, da skal du tjene godt for å betale regninga! Skru sjæl? Da skal du være en EKSTREMT dyktig garasjemekaniker og ha en "garasje" som både i areale og verkstøymessig matcher et middels automobilverksted!

At bilen kosta ditt og datt som "ny" for noenogtyve år siden? Det er knekkende likegyldig, når bruktbilforhandlere med velklingende navn som det vi finner i den linken du sendte med, har tauet hjem en bil de antagelig har fått MEGET billig, antagelig også sendt på billgiste vis til Norge....ja da kan du være sikker på en ting: de tar seg GODT BETALT! Snaue 200.000 for en bil som faktisk er 22 år gammel - det er pinadø ikke "overraskende lav pris"! Denne bilen har da visserlig ingen "samlerverdi", og får det neppe med det aller første heller! Dersom prisen hadde vært si halvparten, kunne du kanhende vurdert å kjøpt den og pakka den inn i møllkuler, kanhende kjørt med den en søndag eller to hvert år! Men å betale så mye for en bil som egentlig ikke engang egner seg som en vanlig "hobbybil"? Da skal du ha for mye pæng på sparegrisen!

Ja, om det hadde vært en VANLIG bil, som man faktisk kan eie uten å gå personlig konkurs, som går an å holde på veien uten å måtte kave for å finne deler og så videre - den ville du kanhende måttet betale 20.000 for om den som her, med lav kilometerstand og i tilsynelatende god originalstand. Det hadde vært en grei hobbybil, alternativt en bil som kunne egnet seg for MODERAT bruk i hverdagen! Og der ligger et viktig kriterium: før man løper og kjøper noe som ser tilsynelatende "billig" ut: dels er det som du forsåvidt sier: ofte en catch med i bildet! Dels skal du tenke nøye gjennom hva du EGENTLIG ønsker deg: en bruksbil, en grei hobbybil, eller en bil du skal ha stående et sted og se på av og til - kanhende kjøre med den en gang eller to i året.

Om jeg skulle hatt hobbybil, ja da ville jeg heller gått for en vanlig bil i samme alder til si et par titsuenlapper! De finnes - de også! Men merk deg at VERDIFALLET på en vanlig grei bil i samme stand som regel er vesentlig LAVERE enn for en "premiumbil" både i kroner og øre, men også i prosent pr år fra bilen var ny. Det er så enkelt som at det vi kan kalle "restverdien" har en viss sammenheng med BRUKSVERDIEN. En vanlig, kjedelig bil har rett og slett relativt sett høyere bruksverdi! Moralen er som alltid: det koster å være kar - også om den tilsynelatende feiende, flotte bilen som står der, egentlig har passert end of lifetime for en god stund siden! Da tenker jeg på ØKONOMISK levetid - som antydet over: med på kjøpet får du en skikkelig "PREMIUM" kostnad for å holde denene feiende flotte bilen på veien i årene fremover! Men igjen har du lønn på den andre siden av en million og grei bolig med lite gjeld, kanhende er ungkar og sprellemann - da kan du selvfølgelig koste på deg en sånn bil! Hvis du er en vanlig sliter og en kjekk kar som har det som meg og blir blank i øya når du ser sånne biler: da bør du la være!

En ting skal du ha: takk for at du delte denne linken med deg! Ha en fortsatt fin dag!

Antall visninger