Revisjonshistorikk [tilbake]

Jeg ville IKKE latt motoren gå på tomgang, en dieselbrenner utvikler svært lite spillvarme på tomgang. Kjør heller litt lenger enn de 40 minuttene - og nei - det er IKKE farta som betyr noe - det er turtallet på motoren OG tildels hvor mye den "jobber" - en lang oppoverbakka genererer f.ex mer varme enn en lang nedoverbakke....og stikkordet her er - som du er inne på - varme og atter varme. Dels i motoren og ikke minst, motorens forbrenningskammer, men det viktigste er at EKSOSANLEGGET blir gjennomvarmt og varmt nok til at denne renseprosessen går som den skal! Det er mao noe dritt å få dette til å gå om vinteren! På min Golf 2.0 TDI f..ex er det sånn at denne prosessen ikke starter i det hele tatt om det er for kaldt. Nå er jo ikke dette noe problem normalt sett, jeg bor sånn til at det blir en del langkjøring uansett. Sagt på en annen måte: det skal VELDIG mye småkjøring til før lampa som sladrer om DPF tett skal tennes! Det har skjedd en gang, da kjørte jeg noen mil med ET GIR LAVERE enn jeg ellers ville valgt - det var nok til å få tilstekkelig varme i eksosanlegget til at renseprosessen gikk som den skulle - vips - så slukket lampa for aldri mer å tenne :-) Og nei - pæra har ikke gått!

EN TING SOM KAN VÆRE AKTUELT Å PRØVE er forøvrig disse flaskene med "DPF Cleaner". Det er i korthet "godstoff" man heller på tanken, dette skal gjøre at sot og koksdannelse forbrenner ved lavere temperaturer. Verdt å prøve, billigere enn å bytte DPF. Ellers kan muligens verkstedet hjelpe, på flere biler er det sånn at DPF kan "tvangskjøres" av verkstedet. Dette kan gjøres så og så mange ganger, det er IKKE spesielt bra, men det kan forlenge tiden før man må bytte DPF.

Ta ting i denne rekkefølgen...er du heldig er det tilstrekkelig med en litt lang tur med noe høyere turtall enn ellers - si rundt 2000 o/min eller deromkring. Og må du skifte DPF - tenk tanken på å se hen til Sverige! Kan være noen lapper billigere, verdt å sjekke! Lykke til!

Antall visninger