Revisjonshistorikk [tilbake]

Det du sier kan utmerket god stemme: Teslas adaptive cruisekontroll kan utmerket godt være satt opp på en slik måte at man reduserer farta med regenereringsfunksjonen. Dette gir som kjent en litt kraftigere oppbremsning enn f.ex om man slipper gassen på en konvensjonell bil og bremser på giret f.ex.. Jeg nevner dette fordi en konvensjonell bil med adaptiv cruisekontroll i store trekk reduserer farta når det måtte være behov for det, på to måter: dels ved å redusere gasspådraget og la bilen bremse på drivlinjen......dels ved å aktivere bilens bremser. Når bremsene aktiveres, skjer det kontrollert - dvs med begrenset bremsekraft - og bremselysene aktiveres - naturlig nok! Om det kreves mer bremsekraft er det sånn i f.ex VAG sine systemer at det går en akustisk alarm samtidig som det kommer opp et varsel av den stygge, røde sorten med "tråkk på bremsen"!

Hos Tesla kan det altså være sånn at REGENERERINGEN tar seg av hastighetsreduksjonen, og uten kommentar forøvrig, gitt at Tesla har en litt uheldig tankegang når man spesifiserer disse systemene, ja da kan det meget vel være at selv en relativt kraftig hastighetsreduksjon - kall det gjerne en nedbremsning - finner sted uten så mye som et glimt i bremselysene! Du skal ikke se bort fra at kameraten din har slupet til å sparke borti det berømte vepsebolet her! Kfr det faktum at Tesla er under ettterforskning av amerikanske myndigheter etter flere ulykker av den sorten som aldri burde ha skjedd - her som en følge av at Teslas assistentsystemer - som fullstendig feilaktig markedsføres som "autopilot" - ikke fanger opp rimelig massive hindringer foran bilen med den følge at Teslas biler dundrer rett inn i disse hindringene med dunder og brak.

Som sagt: ulykker som kke burde ha skjedd. Det burde ikke forundre noen om det var en "bug" der de samme støttesystemene ikke aktiverte bremselysene ved kraftig hastighetsreduksjon og derved skaper farlige situasjoner for øvrige trafikanter. En takk for at du har delt denne erfaringen med oss, og ja, jeg er blant dem som er ekstra oppmerksom når jeg ser en Tesla i det være seg speilene eller i motgående kjørefelt, enn si foran meg! Stol aldri på en datamaskin er en av mine mange leveregler, her kan man overføre det til "stol aldri på hva en Tesla kan finne på"!

THE BOTTOM LINE er at ja, det burde absolutt vært et krav i kjøretøyforskriftene og derved ligge i bunnen for typegodkjenningen at bremselysene ble tent ved en gitt retaradasjon. Jeg tenker at kanhende forskriftene ikke har holdt helt tritt her - kfr at dette med kraftig retardasjon om sølge av regenering er et relativt nytt fenomen - her har NAF og "de andre" kanhende en jobbå gjøre!

Antall visninger