Revisjonshistorikk [tilbake]

Vel, dersom du mistenker en feil, ja da tar du det opp med forhandler, først gjennom hyggelig dialog der du legger frem problemet og ber dem om å feilsøke og evnt utbedre feil og mangler. Det er så enkelt som at forhandler har både plikt og rett til å forsøke å utbedre feil og mangler! Selvfølgeling innenfor rimelighetens grenser - får man ikke utbedret problemet etter et forsøk eller tre, ja da begynner vi å snakke om en så betydelig ulempe at saken nærmer seg et punkt der du kan tenke tanken på å levere bilen tilbake. Men å "levere bilen tilbake" etter 5 dager og et eneste fattig tilfelle av et utladet batteri - som strengt tatt er noe som kan skje også av andre årsaker enn feil og mangler...jeg ville som et minimum ladet batteriet og sjekket at jeg ikke hadde glemt et kupelys....det finnes opptil flere biler der kupelyset er koblet så idiotisk at det står og lyser i all evighet om det blir glemt.......! Da går batteriet før eller siden tomt, sånn er det bare!

Er det IKKE det, ja da kommer selvfølgelig forhandler inn i bildet, det er jo ikke noen store heksekunst å sjekke opp dette og eventuelt rette det opp! For meg fremstår det uansett som veldig spesielt at en bil leveres med en lader i bagasjerommet....!!! Like spesielt er et at begrunnelsen er at bilen angivelig trekker "mye strøm"....himmel og hav...da må man jo dimensjonere bilens generator og ikke minst spenninsregulator og batteri for dette påsått høye forbruket! Ikke bare det, i land der vinteren ennå ikke er avskaffet, kreves det - for å si det enkelt en regulator med noe høyere spenningsterskel enn det som er vanlig på sydligere breddegrader, typisk skal du måle rundt 14.4-14.5 volt over batteripolene når generatoren lader. Og en vekselstrømsgegenerator, som jo har vært regelen på de fleste biler de siste 30-40 åra, gir full ladespenning nærmest fra tomgang. Ved gasspådrag øker den noe, men den skal altså ikke stige over alle grenser - det heter liksom "regulator" av en grunn! Dette er det første forhandler bør sjekke, dernest bør man ta en sjekk av batteriet. Er generator, regulator og batteri i orden, ja da kan det være den berømte grønne overledningen eller annen form for krypstrøm som er problemlemet.

Verre er det ikke, og min subjektive oppfatning er at det ikke finnes en eneste god grunn til at forhandler IKKE skal rette opp i dette gitt at problemet ikke skyldes noe så banalt som et kupelys. Og der kommer altså vanlig klagegang inn i bildet, kfr det som er nevnt innledningsvis. I tillegg til en forhåpentligvis hyggelig dialog, send gjerne iallefall mail til forhandler og vis til hyggelig samtal der ditt og datt i forhold til feilrettning ble avtalt......og ta det derfra. Det kan fort gå bra, de fleste forhandlere forsøker å gjøre ting rett! Og har du kjøpt bilen privat....vel....da blir det straks litt verre, men klagegangen er i store trekk den samme: dialog og denne greia med å rette opp feilene.

Og er det mot formodning en ingenting-vil-selger i den andre enden: HER finner du en grei oversikt over rettigheter, plikter og hele greia: https://www.forbrukerradet.no/forside/bil/kjop-og-salg-av-bil/misfornoyd-med-kjop/

Verdt å sette seg inn i og ha i bakhodet, dette er rett nok en relativt gammel bil blitt, men du har formodentlig en kjøpekontrakt og så videre....og nei...det er faktisk IKKE gangbart å opplyse om at "*len bruker mye strøm" og "benytte en lader i bagasjerommet som "kompenserende tiltak"! Ja, etter at jeg og konen ble pensjonister har det hendt at jeg har valgt å topplade bilene våre en gang eller to i løpet av vinteren, men spesielt i disse covid-tider har det hendt at bilene våre har stått i flere uker i trekk, spesielt den ene bilen sto jo flere måneder forrige vinter! Men den startet jo, dette med å gi en liten runde med laderen var et valg jeg gjorde for å være sikker - det var ikke strengt nødvendig! I normalsituasjonen har jeg gjennom 45 år aldri hatt behov for å plukke frem laderen - selv ikke på dieselbiler som jo svelger unna en god del strøm ved glødingen.

Og neeeeeeeeeeeeeeei, "engelske biler" skal HELLER IKKE ha behov for lader i bagasjerommet! Rett nok heter det seg at vår gode venn LUCAS - som jo er fabrikanten som har levert generatorer og så videre til engelske biler en god stund - også er omtalt som MANNEN SOM OPPFANT MØRKET! Men det er LEEEEEEEEEEEEEEEENGE SIDEN - helt siden 60-tallet når vi kjørte Ford Kortliva og sådant mer! Med likestrømsdynamo og mikroskopiske batterier! Sånn skal det IKKE være på en bil fra 2011 - og absolutt ikke en feiende flott Jaguar! Og får du ikke hjelp fra selger - du kan få sjekka opp dette ved et bilelektrisk verksted....kanhende din lokale NAF-stasjon. ER det så enkelt som en regulator med for lav terskelspenning...koster det lite å bytte den ut....! En byttegenerator - dvs en overhalt generator - koster typisk noen tusenlapper. Et GODT batteri koster litt mer - velg alltid et GODT batteri som leverer mye strøm, det lønner seg over tid! Du kan velge et konvensjonelt batteri....eller et nymotens polymerbatteri....! Biltema har faktisk det siste til en en grei pris i OK kvalitet...men KONVENSJONELLE BATTERIER kjøper du hos en noe mer seriøs forhandler! OG ER DET KRYPSTRØM: et bilelektrisk verksted...om du ikke har en del erfaring med feilsøk av denne sorten selv....det er prinsipalt enkelt...men det er ikke noe du gjør "første gang" på en såvidt moderne bil for å si det sånn! Lykke til!

Antall visninger