Revisjonshistorikk [tilbake]

Tja, uansett hvor mye du forsøker å spa frem kjente og mindre kjente feil - det du kan gjøre ved en "egensjekk" er som regel bare å avdekke helt åpenbare feil og mangler. Uansett hvor grundig du er, uansett hvor mye du måtte prøvekjøre - de dyreste feilene er som regel de du IKKE ser sånn umiddelbart! Poenget med "EGENSJEKKEN" er å vurdere om den bilen du ser på, i det hele tatt er liv laga! Om du får en dårlig følelse, ja da er det som regel korrekt, da går du bare videre, det er IKKE rasjonering på gode bruktbiler der ute - hadde nær sagt - spesielt ikke Volvo!

Men si at bilen ser grei ut - da gjør du en avtale om en NAF-test FØR - FØR - FØR du i det hele tatt tenker tanken på å ta frem kulepennen og sette bumerket ditt på kjøpekontrakten!!!!!!! Ja, i noen tilfeller har selger ordnet med en "tilstandsrapport", men slike "rapporter" sier alt og ingenting, det er altfor ofte bindinger mellom selger og den parten som har utstedt tilstandsrapporten. I tillegg er ikke slike rapporter standariserte - verken mhp hva og hvordan ting kontrolleres, eller i forhold til hvordan ting beskrives - typsisk vil f.ex sommerdekk med 1 komma noe mønster bli kvalisert som "OK" uten merknad! Sånn er det med resten av bilen også - OK betyr ofte at bilen er kjørbar, ikke noe mer! Og nei, "nylig EU-kontroll" er heller ikke noen garanti for at bilen er i god stand!

Nei, NAF er ikke perfekte, men det er den mest objektive instansen vi har, og man har et etablert testregime med faste prosedyrer og ditto beskrivelser av hva man finner. En "liten" test på 60 punkter koster deg 1500 kroner gitt at du er medlem - med eller uten veihjelp. Det er en god investering spør du meg - og MYE tryggere enn å lete etter "vanlige" feil på egenhånd! Og skjulte feil og mangler - det kan bli VELDIG dyrt! Avdekker NAF-testen for meget av sorten, ja da går du bare videre! Og er et hndterbart, ja da avtaler du utbedring med selger, eventuelt får du et prisavslag som motsvarer hva det koster å utbedre feilene på en grei måte.

Mye ryddigere for både selger og deg spør du meg!

Når det er sagt: på en bil som har såvidt mange år på veien, kan "alt" være feil. Det kan være begynnende kritisk rust, det kan være slitasje på hjuloppheng, styring og bremser. Ingen ting av dette kommer frem av en EU-kontroll, der er det litt sånn "godt nok" til at bilen er kjørbar som gjelder....men at ting er på slitasjegrensa....det får du ikke vite noe som helst om! Der kommer NAF inn i bildet. Ellers fremstår kjørelengden som moderat - sjekk kjørelengde mot servicehefte og biltilsynets oversikt over kjørelengde ved de respektive EU-kontrollene.

Og nei, jeg ville ikke vært redd for å kjøpe en Volvo, men V50 er generelt ikke det beste valget om du skal ha Volvo. Jeg ville nok heller tenkt i retning av V60 eller V70, men smaken er som baken. Lykke til!

Antall visninger