Revisjonshistorikk [tilbake]

Ja, eg glemmer ofte å bruke frasologien rundt "kritisk rust". Det er jo sånn at overflaterust i dører og skjermer egentlig er noe man ikke trenger å bry seg så veldig mye med! Det vil som regel gå en stund før det blir høl og litt kjipt, har selv hatt en bil med skikkelig god lufting i dørene, når en trafikal idiot som innbilte seg at vedkommende var fritatt for vikeplikt kom i drittfart på nær stive hjul på vei mot min venstre side, så jeg bokstavelig talt livet passere i revy! Det skal tillegges at dette var på et sted med begrenset sikt i en 40-sone, denne trafikale idioten med svær Mercedes kom etter bremsesporene å dømme - også ABS-bremser gir solide avtrykk ved panikkbremsing fra høyere hastigheter - antyder langt over 100 km/t.. Det som reddet meg fra å få en Merc i fanget var ikke at vedkommende bremset, men at jeg kjørt en sugediesel...rett nok gørrdau...men med nok moment i bunnen til at jeg kunne tråkke flat pedal og forflytte meg såpass kjapt at jeg bare kjente vindpustet fra jævla Mercen når den passerte bak meg! Etter å ha kommet rett etter en alvorlig ulykke på vei til jobb noen dager senere - gjett om jeg fikk må-bytte-bil-følelsen!

DET KAMERAT WIAZARD setter fokus på når han nevner dører og skjermer her, er at ja, vi ser rusta i dører og skjermer kjappere, det er tross alt midt i glaninga på oss! Det som er litt dumt, er at når det ruster på disse stedene, er det en direkte indikasjon på at hulromsbeskyttelsen ikke er tilstrekkelig, det være seg fordi bilen aldri er understellsbehandlet, eller for den sakens skyld, ikke er etterbehandlet i tilstrekkelig grad. Det kan også være at rustbehandlingen er utført av "noen" som gjør ting litt for "kjapt og billig"! Som jeg prøver å huske å nevne: godt arbe' er alfa og omega når det gjelder rustbeskyttelse, det er ingen billige snarveier her! Og det eneste man kan være helt sikker på når dører og skjermer har markant rustdannelse- som regel kommer dette fra innsiden - er at da er det meget, meget stor sjans for at stålmarken har hatt veldig gunstige levekår også i bilens bærende konstruksjoner! Ja, det tar litt lenger tid før rust i kritiske konstruksjoner slår gjennom, men den som har studert svenske Folksams statistikker, vil se at nettopp rust er en medvirkende faktor til at biler med noen år på veien har vesentlig redusert kollisjonsikkerhet. Mao kommer fører og passasjerer vesentlig oftere i statisikken for alvorlig skade og flyttemelding til furukasse med torvtak. Derfor står sikkerhet, sikkerhet og atter sikkerhet øverst på min liste over gode grunner til å være pedanistisk opptatt av å understellsbehandle familiens biler.