Revisjonshistorikk [tilbake]

Slik jeg forstår deg, er du en av mange som fremdeles ikke forstår at det faktisk er gode grunner til at biler som var veldig dyre som nye, har fallt såpass mye i verdi at prisene ligger på et nivå som akkurat såvidt bikker innafor det beløpet du har mulighet til å handle bil for, det være seg lånte penger eller - mot formodning - egenkapitalfinansiert. Det siste er dessverre ikke så vanlig.

Men en ting skal du ha: du er litt smartere enn mange andre når du undrer på hva det faktisk koster å eie en sånn leik og moro bil! Nja, si det: det eneste du kan være helt sikker på, er at alene basiskostnadene kommer til å få håret til å reise seg på hodet! Da tenker jeg på løpende service- og driftskostnader, helt uten ekstraordinære reparasjoner, og jeg tenker på forsikring, drivstoff, dekk. Tro meg - bare ET dekk koster lett mer enn fire dekk til en ordinær, "kjedelig" bil, og ikke bare det, med en hel stall full av hestekrefter kan du ikke kjøre i flere år på dekka! Om det kommer ekstraordinære reparasjoner som får lommepungen til å hoppe av skrekk og deg til å skrike på hjælp? You bet - det er også en ting du kan være HELT BOMBESIKKER på! Og som du foråvidt er inne på, med Porche koster ting flesk. Skru sjæl? Joda, om du er en langt over gjennomsnittet dyktig garasjemekaniker og har fått med deg at det faktisk er enkelte deler som kan kjøpes billig andre steder enn i norske Porschesjapper - og du i tillegg er en av de heldige som har stor garasje og komplett oppsett med verktøy for det meste - da kan du unngå armod og havregraut!

Verditap? Tja, det meste av verditapet er jo tatt, men problemstillingen her er dels at det ikke er en bil som er lett å selge i bruktmarkedet - igjen - det er faktisk veldig gode grunner til at verditapet vs nybilprisen har vært så massivt! Og oppstår det feil som du ikke har råd til å reparere - ja da står du der med postkassa i skjegget - veldig! Når du også synes å legge til grunn at du vil bruke denne bilen som hverdagsbil et antall år fremover - vil du virkelig deg selv så vondt? Jeg vil på det sterkeste anbefale å velge et annet utgangspunkt for de 300.000 kronene - si en helt ordinær familiebil med en grei motor - da får du et tryggere kjøp på alle vis - med mer forutsigbare utgifter og ikke minst, vesentlig lavere basiskostnader.

Uavhengig av om du velger det ene eller andre: se deg aldri blind på ordet "entusiast" i en annonsetekst! Det er IKKE en beskyttet tittel - ikke på noen måte! Om det innebærer at eieren er en sann liebhaber eller bare en tufs som innbiller seg at meningen med livet er "aktiv" kjøring og at han automatisk er "entusiast" og super-fører når han bare har skaffet seg en Porche - se det vet du veldig lite om, og det er ikke uten videre lett å avsløre heller! Det som er avgjørerende, er bilens faktiske stand, i det ligger at man foretar en egensjekk, inkludert grundig prøvekjøring. Synes det å være liv laga da, ja da gjør du en avtale om en FULL NAF-TEST før - før - før du tenker tanken på å undertegne kjøpekontrakt. Nei, NAF er ikke perfekte, men det er den mest objektive testinstansen vi har innenfor Norges grenser, og man har et standarisert testopplegg. En "tilstandsrapport" fra et verksted er ofte ikke engang verdt papiret den er skrevet på - den sier alt og ingenting. Ja, også NAF kan overse skjulte feil og mangler, men igjen: man avdekker VELDIG mye mer enn du klarer ved å stå på tunet og se på en blankpolert bil med må-ha i bakhodet! Det kan ikke understrekes sterkt nok: det er faktisk IKKE rasjonering på gode bruktbiler - og om en NAF-test avdekker fatale problemer, ja da kan du bare gå videre, det sparer du plutselig 300.000 kroner på! Eller - om feil og mangler er håndterbare - ja da kan du få et kvalifisert råd fra NAF om hva det koster å fikse dette, og gjøre en avtale om at selger utbedrer dette før kjøp - eller at du får et prisavslag. Tro meg, om du kommer i ETTERTID - ja da har du ofte en tapt sak på en så gammel "superbil"!

Styr også klar biler med en drøss eiere, enn si biler der selgeren er en yngre "entusiast"...! Dernest skal bilen være original - tukling med bilens ytelse - chipping og dess like - SKAL være godkjent og ført inn i vognkortet - verken mer eller mindre. Om det IKKE er det - vel - da er det stay away! om det er godkjent - da skal det fines dokumentasjon over hele fjæla - en Porsche-motor er en motor der man virkelig skal vite hva man driver med - og som jeg alltid sier: hvem vet best hvordan man setter opp en Porsche-motor: fabrikanten eller A/S "Jalla" som selger kjapp og billig "tuning"?

THE BOTTOM LINE er at is i maven og aldri, aldri ha hastverk er alfa og omega. Om jeg har rett i antagelsen om at du ser for deg å kjøre 12.000 i året og bruke bilen som hverdagsbil - glem Porsche like godt først som sist om du ikke har en brutto årslønn på si 800.000+. Det er faktisk mange alternativer som er bedre egnet for norske veier OG i tillegg er morsomme å kjøre, ta f.ex diverse kompakte familiebiler i sportsutgaver med småhissige benzinere - og dieselmotorer! Om du også går for en bil med firehjulstrekk og si en motor med rundt 150 hk - da har du mer enn tilstrekkelig ytelse for norske forhold - og du har en bil som med sikkerhet fungerer bedre på alt det du kan finne av veier i det norske veinettet - spesielt små, svingete vestlandsveier der en sånn bil virkelig kommer til sin rett. Jeg kjører en sånn bil selv, jeg kjører med et evig smil uansett om jeg kjører en søndagstur til Lysebotn eller ligger si mellom 150 og 200 på motorveiene i et unevnelig land der tempoet i trafikken er et helt annet enn her hjemme.

Ja, hanhende det kunne vært kjekt med 500 ponnier under panseret? Den som tenker etter, vil erindre at man strengt tatt ikke trenger mer enn rundt 10 hk for å forflytte en vanlig bil i 80 km/t. Gjennomsnittshastigheten i det norske veinettet er veldig mye lavere enn det - som mange synes å være uvitende om - Norge ligger på andreplass på den gjeve lista over landene i Europa som har lavest gjennomsnittshastighet i veinettet! Helt fantastisk! Det er bakteppet for at mitt generelle råd er at du bør tenke deg om: hva i alle dager skal man med 500 hk på en personbil i Norge? Få naboen til å bli grønn i trynet, eller få kameratgjengen til å stå og klappe i hendene? Kanhende gøy for noen, men er det virkelig verdt det? Denne moroa har jo bokstavelig talt sin pris, du må ofre mye for i det hele tatt å ha råd til å bruke en sånn bil Innkjøpsprisen - her prisen du betaler for en bil med såpass mange år på veien at det beste er tatt for noen år siden - er bare en liten del av moroa. Og igjen: MacMurpy er med oss hele livet, fra vugge til grav, uansett hva vi finner på av sprell! Men du og du, så mye greiere det er å eie ALT ANNET enn en "premiumbil" når MacMurphy slår til!