Revisjonshistorikk [tilbake]

Vel, så lenge du er godt innafor elektrisk rekkevidde - kan det svare seg å kjøre på strøm. Vel og merke i SOMMERHALVÅRET. I den halvdelen av året vi er inne i nå, må motoren gå i dann og vann uansett om du vil ha det godt og varmt i bilen. Det er mao ikke en ubetinget sannhet at det er billigst å kjøre bilen i rent elektrisk modus, kfr at motoren vil oppleve økt belastning gjennom økt ladestrøm når starter opp for å gi deg varme i bilen....vips...så går mye av vinninga opp i spinninga! Når det gjelder miljøgevinsten, vel, gjett hvordan det går med faktiske utslipp når motoren kaldstarter x gangerfor at du skal få lunk i bilen!

Løsningen kan selvfølgelig være å kle seg sånn som enkelte el-bilister: med snøscooterdress, votter og skjerf og ellers kjøre med vinduene nede for å unngå dugg :-)

Om du kjører LENGER enn elektrisk rekkevidde, er det helt klart vanlig hybridmodus som trekker det lengste strået både ifht drivstofffobruk og utslipp. Det er så enkelt som at i det øyeblikk batteriene er kjørt ned, starter forbrenningsmotoren, vips, så går forbruket rett til himmels, nå skal jo den stakkars motoren også levere strøm for å lade batteriene i tillegg til å drive bilen! Forbruk og utslipp går like lukt til himmels, verken mer eller mindre! For min del gir jeg beng i utslippene, kfr at et eneste av forsvarets feiende flotte nye leketøy generer så mye utslipp ved en eneste takeoff at det motsvarer utslippene fra dieselbrenneren min et halvt liv, men som autorisert gjerrigknark er jeg veldig opptatt av lommepungen min! Om jeg skulle begått en hybrid, ville jeg bestilt den med elektrisk motorvarmer og kupevarmer...eventuelt bensin eller dieselvarmer....og brukt dette aktivt i vinterhalvåret. På småkjøring inntil si halvparten av oppgitt elektrisk rekketidde tur/retur hadde jeg vurdert å kjøre elektrisk....ellers ville jeg kjørt i hybridmodus. Ja, man kan muligens "spare" litt, men glem ikke at man ALLTID må ha en forskriftsmessig hjemmelader! Det koster fort 10-15.000 kroner, det får man faktisk fremdeles noen liter drivstoff for!

POENGET ER ALTSÅ Å TILPASSE HYBRIDMODUS IFHT KJØREMØNSTER OG REKKEVIDDE!

For ordens skyld: jentungen har en Prius, hun kjører på 0.45 i snitt året sett under ett. Det opplever jeg som veldig bra, det er omtrent som med en grei dieselbrenner! En god venn som har hatt et par Toyota hybrider...heller ikke disse av den ladbare sorten...har hatt samme forbruk "på jevno", dog har han kommet ned i lave 0.3 på langkjøring. Verdt å merke seg at denne herremannen kjører som meg: veldig jevnt og trutt, unngår brå oppbremsing og aksellerasjon, planlegger rett og slett kjøringen hele tiden - følger med trafikken. Enkle grep som gjør mye på forbruket uansett drivlinje!