1 | opprinnelige versjon |
Hei du! Lys må vi ha, særlig nå som kveldene blir mørkere og mørkere.
Du sier ikke noe om hva slags bil du har så svaret blir litt generelt.
Bilene blir mer og mer avanserte. Det gjelder ikke minst lys-utrustningen. Her er det gjort kvantesprang de siste årene og en avansert hovedlampe til en bil kan fort koste en god månedslønn – eller to. Da blir gjerne innholdet i den dyrt også.
Det som gjør at xenonpærer lyser så godt – og er dyre – er at
Xenonpærer er dyre på grunn av den kompliserte oppbyggingen. De er fylt med ionisert xenongass under høyt trykk. Ikke nok med det – man bør faktisk skifte begge på grunn av at det kan bli ”fargeforskjell” på ny og gammel pære.
Noen ganger må de elektroniske tennerene skiftes også. Så da står man der med en saftig regning, på flere tusen kroner, for det som kanskje i utgangspunktet oppleves som en filleting.
Gode xenon pærer fra anerkjente produsenter koster fort tusenlappen bare de. Det finnes etter hvert ”billig-pærer” som koster fra rundt 500-lappen per. stykk. Hvordan kvaliteten på disse er kjenner jeg ikke til.
Er man litt fingernem er det fortsatt mulig å gjøre dette selv. Det er så klart penger å spare på det. Men det kan være litt jobb å bytte disse også.
Motorrommet på nyere biler er ofte ganske velfylt og det kreves på enkelte biler en god del demontering for å i det hele tatt komme til. Noen ganger må både grill, støtfanger, blinklampe og hovedlamper demonteres for å få byttet pærer og tennere. Med norske verkstedpriser blir det fort penger av det. Jeg har hørt om priser på både 6- og 8.000 kroner for en slik jobb.
Det er kanskje på grensen til dårlig gjort å fortelle det, men jeg byttet selv lyspærene på en gammel Volvo jeg har, til sommerbruk, for ikke så lenge siden. De pærene kostet 65 kroner per stk. og det tok fem minutter å bytte på begge sider. Noen ting var enklere og billigere før...